Udvinding af jod fra tinktur 20 fejl i 22 forsøg

calmcatfather

Don't buy from me
Resident
Language
🇹🇷
Joined
Jul 21, 2024
Messages
18
Reaction score
4
Points
3
I dag er vist min problemdag. Jeg har forsøgt at udvinde jod fra tinktur i ca. 4 dage. Jeg har forsøgt 22 gange, og det lykkedes kun i 2 tilfældige forsøg, og jeg skrev ikke disse forsøg ned. Jeg vil skrive de metoder, jeg brugte, og de materialer, jeg brugte, ned. I stedet for jod kommer der brunlige ting ud i stykker. Jeg har undersøgt, hvordan jeg kan overvinde dette, jeg har set videoer, og jeg gør det samme, men jeg har ikke haft succes.

- De materialer, jeg bruger
- 18 % saltsyre
- 3 % hydrogenperoxid
- Natriumhydroxid
- Tinktur

I nogle eksperimenter prøvede jeg at tilsætte 1 g, 2 g, 3 g NaOH til 5 ml vand.

Jeg eksperimenterede med saltsyre ved at tilsætte 5 ml, 10 ml, 15 ml og nogle gange 25 ml.

Jeg prøvede 5 ml, 10 ml, 30 ml og 50 ml med hydrogenperoxid.

Jeg matchede enten de forhold, jeg skrev her, eller prøvede at tilsætte mere af det ene end af det andet. Jeg silede som regel væsken efter tilsætning af NaOH, og jeg silede altid det, jeg troede var den gullige, plastiklignende povidon. Jeg tilsatte altid saltsyren langsomt og ventede som regel på, at væsken blev næsten sort. Okay, nu forstår jeg, at NaOH baserer tinkturen. HCL neutraliserer den. Jeg forstår stadig ikke, hvad hydrogenperoxid helt præcist gør. Det oxiderer ligesom jern, men jeg kunne ikke finde ud af hvordan. I de to tilfældige forsøg, jeg lavede, blandede jeg alle ingredienserne tilfældigt og hurtigt og udtrak jod. Hvordan ved jeg, at det var jod? Efter hvert forsøg opvarmede jeg det resterende materiale og observerede jodkondensationen. Jeg forstår stadig ikke, hvorfor der dannes brunlige stykker i stedet for jod. Enhver hjælp i denne sag vil blive værdsat.
 

SoldadoDeDrogas

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Nov 16, 2023
Messages
226
Reaction score
161
Points
43
Det er nemt, jeg har dig homie... Lad mig først vide...

Er det jodtinktur i alkohol? %2?
Eller er det povidon-jod-opløsning? %10?
 

SoldadoDeDrogas

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Nov 16, 2023
Messages
226
Reaction score
161
Points
43
Det er i orden. Endnu bedre. Er det en flaske på 8 eller 12 oz? Jeg har glemt det... det er alligevel ligegyldigt.
Så først skal vi bruge en %25 NaOH- eller KOH-opløsning i vand. Du skal bruge omkring 30 g NaOH til 90 ml vand pr. flaske I2. Tilsæt din jodopløsning til et større bægerglas, der kan rumme mindst 2 eller 3 gange volumen.
Begynd langsomt at tilsætte din NaOH-opløsning til jodopløsningen, indtil den får en lysegul farve. En slags slim vil udvikle sig og koagulere. Det skal du filtrere ud af opløsningen. Bagefter skal du reducere din jod/NaOH-opløsning til ca. halvdelen af volumen, og så skal du filtrere det gule slim fra igen. Klisteret er meget mere fast og håndgribeligt efter opvarmning. Reducer den til ca. 60 ml, når du har fjernet alt slimet.

Når du har din filtrerede og reducerede opløsning. Nu kan vi få jodet ud. Du skal bruge en lige så stor portion HCl-syre (60 ml ~%37 HCl) til din opløsning. Tilsæt langsomt HCl. Det vil gå fra en klar farve tilbage til den brunrøde farve, vi startede med, men vær forsigtig, for det vil reagere voldsomt. Så til sidst skal vi bruge en god mængde frisk hydrogenperoxid. Til din jod/HCl-opløsning vil vi langsomt tilføje ca. 4 gange volumen eller ca. 400 ml hydrogenperoxid, eller indtil jodkrystallerne begynder at udfældes og stoppe. Lad det stå et øjeblik, og rør rundt for at sikre, at der ikke sker mere udfældning. Hæld opløsningen over i et andet bægerglas, men sørg for at bruge et filter til at opfange det jod, der måtte løbe ud. Til sidst kan du skylle dit faste jod med lidt vand, blande, skylle og dekantere/filtrere.

Det sidste trin, hvis du vil have et meget rent produkt, er at fordampe jodet og få det til at kondensere på en kold overflade og derefter skrabe det af. Du vil stå tilbage med skinnende krystallinske jodnåle. Har du set denne teknik? Det er svært at forklare med ord, men jeg mener, at nilered viser denne teknik i en af sine videoer. Grundlæggende skal du bare komme jod i et glas og dække det til og lægge is på låget, så det fordampede jod kondenserer på den kolde overflade, når det opvarmes og fordampes.

Sådan er det, min ven. Held og lykke med det. Lad mig vide, hvordan det går. o7
 
Top