NH4OH skal bruges, da 1 dråbe straks vil udfælde morfinbase uden at skulle overvåge ph, ellers skal du bruge natriumcarbonat eller fortyndede natriumhydroxidopløsninger og overvåge ph med lakmuspapir, det begynder at blive mælkehvidt, når det begynder at udfælde, og det styrter ud og er bedst, hvis du rører, når du gør dette i f.eks. 15 minutter, lad det sidde dækket i et køleskab for resten af morfinen for at styrte ud i 30 minutter og derefter fryser lidt uden at lade det fryse. En billig centrifuge vil også hjælpe i dette trin.
Jeg ville også nævne, at den nemmeste oprensningsmetode ville være omkrystallisering, og så kunne du teste vægt og smeltepunkt for renhed.
En anden måde ville være at bruge flydende væskekromatografi og verifikation med tlc.
Dette ville give dig den højeste renhed, men kræver en smule viden om analytisk kemi. Jeg mener, at eluenten til morfinbase er en 1% eddikesyreopløsning. Måske er der nogen, der kan fortælle mere om kromatografidelen.
De bedste oplysninger om disse ting er offentligt tilgængelige i artikler om analytisk kemi, retskemi, toksikologi og retshåndhævelse online.
En anden bemærkning. Jeg bruger iskoldt vand til ekstraktion. Jeg knuser pillerne så fint som muligt med en morter og en støder og putter dem i en beholder, f.eks. en tom receptflaske. Jeg tilsætter derefter en minimal mængde vand, f.eks. 20 ml for 5 piller, og ryster det kraftigt i 10 sekunder og filtrerer derefter hurtigt under vakuum med en standard Buchner-tragt og filterpapir. Jeg vasker derefter to gange med 10 ml isvand. Dette minimerer mængden af gelering. Dette vil give dig et flydende klart ekstrakt, som du bør være i stand til at udfælde morfinbase fra med det samme.