Hvor længe kan man opbevare en injektionsvæske, der er trukket op i en sprøjte?

dnBQByvHb8Zkawbjpx

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
May 6, 2024
Messages
68
Reaction score
46
Points
18
Lave doser (<100 mg) er notorisk vanskelige at veje med præcision, medmindre man bruger nogle meget præcise vægte. Hvis man f.eks. skal forberede ketamin til IM, kan det være bedre at forberede et parti på fem skud ved at opløse 500 mg K i 5 ml saltvandsopløsning i stedet for at veje 100 mg til et skud (som kan være 150 mg på grund af fejl i vægten).

Overvej en garanteret steril opløsning fremstillet ved at koge K i saltvand. Opløsningen trækkes derefter op i sterile sprøjter ved hjælp af nye sterile nåle eller 0,22 um sprøjtefiltre. Nålen på hver sprøjte udskiftes derefter med en helt ny. Hvor længe kan man opbevare et sådant forberedt skud sikkert, formodentlig i køleskabet ved 4-5 °C? Aspektet med K's stabilitet bekymrer mig ikke, da der er undersøgelser, der ikke viser nogen nedbrydning af K opbevaret i sprøjter. Jeg er bekymret for den mikrobakterielle sikkerhed af de opbevarede skud efter en uge eller maks. to uger. Ville de være sikre at bruge?
 

Paracelsus

Addictionist
Joined
Nov 23, 2021
Messages
221
Reaction score
228
Points
43
Mens den kemiske stabilitet af ketamin i opløsning er veletableret, er det primære problem potentialet for bakteriel kontaminering over tid, især ved opbevaring af de forberedte sprøjter i køleskab.

Overvejelser om sterilitet:
  1. Steril forberedelse: Brug af 0,22 µm sprøjtefiltre reducerer risikoen for bakteriekontaminering betydeligt, da de er designet til at fjerne de fleste bakterier. Nogle vira og mindre partikler, herunder sporer, bliver dog muligvis ikke filtreret helt, men det er en relativt lav risiko.
  2. Steril opbevaring: Når opløsningen er klar, og sprøjterne er fyldt, hjælper det med at opretholde steriliteten at udskifte nålen med en ny steril. Ved at sikre, at de anvendte sprøjter og nåle er sterile hver for sig og håndteres i et rent miljø, minimeres risikoen yderligere.
  3. Nedkøling: Opbevaring af de klargjorte sprøjter i køleskabet (ved 4-5 °C) nedsætter bakterievæksten, men stopper den ikke helt. Køling er effektivt til at forlænge steriliteten af injektionsopløsninger i en begrænset periode, da de fleste bakterier og svampe vokser langsommere ved lavere temperaturer. Men det er ikke idiotsikkert mod kontaminering, især ikke over længere perioder.
Mikrobiel sikkerhed ved opbevarede indsprøjtninger:
  1. Den første uge: Hvis opløsningen tilberedes under optimale sterile forhold og opbevares i køleskabet, anses den generelt for at være sikker at bruge i op til en uge. Dette er inden for det vindue, hvor risikoen for bakteriekontaminering forbliver lav, forudsat at der ikke sker brud på steriliteten under tilberedning eller opbevaring.
  2. Anden uge: Hvis opbevaringen forlænges til to uger, øges risikoen for bakteriekontaminering. Selvom nedkøling og brug af sterilt udstyr mindsker dette, kan nogle opportunistiske organismer stadig formere sig langsomt under nedkølede forhold. Risikoen er højere efter den første uge, så derefter bliver opløsningens sikkerhed mere tvivlsom.
Fortsæt med at bruge sterilt udstyr (sprøjter, kanyler, saltvand og filtre), og hold arbejdsforholdene rene under forberedelsen. Mærk hver sprøjte med forberedelsesdatoen for at sikre sikker brug inden for den anbefalede tidsramme.
 

dnBQByvHb8Zkawbjpx

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
May 6, 2024
Messages
68
Reaction score
46
Points
18
Tak for den detaljerede kommentar. Jeg har tænkt i de samme baner: Filtrering fjerner ikke vira (for små), og derfor vælger jeg sterilisering med varme ved 99 °C som den primære metode til at sterilisere opløsningen.

Jeg planlægger at forberede partier på højst fem shots ad gangen; et af dem vil blive indtaget med det samme, og op til fire vil blive opbevaret. Den sidste skal bruges i starten af den anden uge, og jeg er glad for at høre, at min plan ikke er uhørt dum og/eller farlig.

Jeg havde ikke mærket hver sprøjte i min protokol, og det vil jeg helt sikkert gøre, tak fordi du påpegede det.
 
Top