Benzaldehyde via oxidatie van benzylalcohol

Fenster

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 26, 2022
Messages
92
Reaction score
31
Points
8
Groeten,

Benzaldehyde wordt in sommige delen van de wereld streng gecontroleerd en in de gaten gehouden. Zelfs in Europa is het bestellen van hoeveelheden benzaldehyde een rode vlag. Hier bied ik een eenvoudige reactie aan met makkelijk te verkrijgen of te maken reactanten onder omstandigheden die niet al te moeilijk zijn voor de amateur-wetenschapper thuis. Ik zal het kort houden en het brondocument ter referentie bijvoegen.

>>>>>>Start<<<<<<<<<

Reactanten :
155,5 ml BzOH
65,5 ml HNo3
5g NaNo2
500 ml H20
750ml Verzadigde NaHCO3-oplossing
25 ml verzadigde NaCl-oplossing

Materiaal :
1000ml RBF
Terugvloeikoeler
Verwarmingsmantel met temperatuurregeling + Mag roeren
Waterbad Pyrex

Voeg 500 ml H2O toe aan een RBF van 1000 ml, zet het op een op 90 C voorverwarmd waterbad en begin te roeren, laat H20 op temperatuur komen. Voeg 65,5 ml HNo3 (70% conc.) toe, gevolgd door 5 g NaNO2 in 10 ml H2O. Voeg 155.5ml BzOH toe. Bevestig refluxkoeler en reflux bij 90C gedurende 240 min. Scheid de organische laag en was 3 keer met een verzadigde NaHCO3-oplossing en een keer met een verzadigde NaCl-oplossing. Verwarm gedurende 10 minuten tot 120 C en destilleer vervolgens eenvoudig BA of vacuüm.

≥>>>>end<<<<≤

Dit is heel eenvoudig en maakt gebruik van OTC-reagentia die veel worden gebruikt in de voedingsmiddelenindustrie. Als je vastberaden genoeg bent, vind je een route van natriumbenzoaat. De opbrengst is altijd meer dan 80% als de controles goed worden uitgevoerd. Zie het bijgevoegde document ter referentie. Stel gerust vragen of plaats revisies. Ik heb ergens een foto van de opstelling, maar ik denk dat het voor zichzelf spreekt.

"Zijn jullie gek op oorlog?!?"
 

Attachments

  • DXqh80RwBz.pdf
    175.5 KB · Views: 623

blacky2340

Don't buy from me
Resident
Joined
Sep 28, 2023
Messages
37
Reaction score
26
Points
18
Kan zwavelzuur worden gebruikt in plaats van salpeterzuur en zou nitraat ook werken in plaats van natriumnitriet? Of andere natriumnitrieten/nitrieten.
 

OrgUnikum

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 22, 2023
Messages
298
Reaction score
245
Points
43
Nee en nee en nee.

Maar je kunt wel ammoniumpersulfaat gebruiken, een veelgebruikt product dat verkocht wordt op Amazon en Ebay voor het etsen van printplaten. Details zijn te vinden op Sciencemadness (betrouwbaar) en waarschijnlijk Rhodiums (vaak twijfelachtig).
 
Top