DIY polarimeter (Smartphones)

Acab1312

Don't buy from me
Resident
Language
🇩🇪
Joined
Sep 20, 2022
Messages
150
Reaction score
82
Points
28
Hallo, want een polarimeter is naar mijn mening een heel belangrijk instrument. Helaas hebben niet veel mensen het geld om er een te kopen, daarom zal ik een doe-het-zelf polarimeter aan je uitleggen. Het is niet zo nauwkeurig als een in de winkel gekochte, maar je kunt tenminste zien of het chiraal verrijkt is. Met een paar motiveringen. Het kan veel nauwkeuriger gemaakt worden.
Je hebt nodig:
-Een cuvet
- Gepolariseerde folie
- Je smartphone (LCD, OLED scherm)

-Kijk naar de gepolariseerde folie op het scherm van de smartphone om te zien hoe het zich gedraagt. En wanneer ze draaien. Maak een kleine ononderbroken lijn over de folie en de smartphone. Bij voorkeur wanneer ze niets door de folie kunnen zien en het zwart is.
- Vul de cuvette met gedestilleerd H2O, markeer het ml-niveau op de cuvette.
- Zet nu je smartphone aan en zorg ervoor dat de schermverlichting aan blijft.
- Plaats nu de cuvet op het scherm van je smartphone.
- Houd nu de folie over de cuvet, bij voorkeur op de oude lijnen waar je in het begin niet meer door de folie heen kon kijken. Normaal gesproken moet dit hetzelfde zijn als voorheen.
- Nu maak je een bekende h2o-oplossing met je product. En vul je cuvet ermee tot aan de ml-markering op je cuvet.
-Plaats het nu terug op je smartphone en houd de folie eroverheen, idealiter zou je wanneer je de folie op de
Stel uitgelijnde slagen in. Als je iets door de folie heen kunt zien, dan weet je dat het chiraal verrijkt is. Als het nog steeds zwart is, dan is er nog steeds een racemat.

Zoals ik al zei, de methode is niet de meest nauwkeurige, maar in ieder geval een beetje.
 

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Joined
Jan 15, 2023
Messages
1,496
Solutions
4
Reaction score
1,028
Points
113
Deals
1
Deze 2 vellen polarisatiefolie waren $5 bij Amazon. Ik kon ze gemakkelijk in vierkantjes van 32 cm snijden, wat groot genoeg is om een reageerbuis af te dekken. Een tip: als het optisch actief is (je ziet licht aan het begin) en je draait het met de klok mee en het wordt zwart, dan is het dextro en als de zwarte vlek tegen de klok in is, dan is het levo. Je kunt zelfs het enantiomeeroverschot schatten aan de hand van hoe ver het is gedraaid, met een beetje oefening
JskNzDqbE5
 
Top