NH4OH moet worden gebruikt als 1 druppel direct morfine base zal neerslaan zonder de ph te controleren, anders gebruik natriumcarbonaat of verdunde natriumhydroxide oplossingen en controleer met lakmoespapier de ph, het zal melkachtig wit worden als het begint te neerslaan en het crasht uit en is het beste als je roert als je dit doet voor zeg 15 minuten, laat afgedekt zitten in een koelkast voor de rest van de morfine om te crashen uit voor 30mins en dan vriezer voor een beetje zonder het te laten bevriezen. Een goedkope centrifuge helpt ook bij deze stap.
Ik wilde ook nog vermelden dat de makkelijkste manier van zuiveren herkristallisatie is, waarna je het gewicht en smeltpunt kunt testen op zuiverheid.
Een andere manier is het gebruik van vloeistofchromatografie en verificatie met tlc.
Dit zou je de hoogste zuiverheid geven, maar vereist een beetje kennis van analytische chemie. Ik geloof dat het eluent voor morfine base een 1% azijnzuuroplossing is. Misschien kan iemand meer opheldering geven over het chromatografiegedeelte.
De beste informatie over dit spul is openbaar beschikbaar in analytische chemie, forensische chemie, toxicologie en online publicaties van rechtshandhavingschemici.
Nog een opmerking. Ik gebruik ijskoud water voor de extractie. Ik maal de pillen zo fijn mogelijk met vijzel en stamper en doe ze in een bakje, bijvoorbeeld een leeg receptflesje. Ik voeg dan een minimale hoeveelheid water toe, zeg 20 ml voor 5 pillen, en schud het krachtig gedurende 10 seconden. Daarna filter ik snel onder vacuüm met een standaard Buchner trechter en filterpapier. Daarna was ik twee keer met 10 ml ijswater. Dit minimaliseert de hoeveelheid gel-ing. Dit geeft je een vloeibaar helder extract waaruit je direct morfinebase zou moeten kunnen neerslaan.