Mijn huidige vacuümbron en een kleine gedachte over het onderwerp

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Joined
Jan 15, 2023
Messages
1,308
Solutions
4
Reaction score
881
Points
113

  1. Als het gaat om vacuümbronnen voor het labo



    Als het gaat om vacuümbronnen voor het thuislab, zijn goedkope opties helaas moeilijk te krijgen. Als je een echt goede laboratoriumvacuümpomp wilt, moet je rekenen op $500 voor een gebruikt apparaat dat minimaal goed is. De meesten van ons thuisenthousiastelingen hebben niet zoveel geld. Wij behelpen ons met hergebruik;
    1. Schottenpompen worden meestal gebruikt om water uit airco-leidingen te drogen en om lekken op te sporen. Het grootste probleem met dit type pomp is dat alle lucht en gas die je uit een vat zuigt, door de olie van de pomp gaat, de afdichtingen aantast en de olie vrij snel bederft. Bepaalde chemicaliën braken de olie af in 1 run van minder dan 4 uur. Ik heb een paar goedkope kapot gemaakt.
    2. Er zijn membraanpompen die qua grootte en stroomverbruik lijken op de schottenpompen. Ze gebruiken geen olie, dus ze hebben dat probleem niet, maar ze trekken geen erg sterk vacuüm. Niet genoeg om nuttig te zijn
    3. Chinese bedrijven zoals Vevor maken kleine membraanpompjes voor de chemie. Van binnen zijn het eigenlijk aquariumpompen en ze hebben weinig volumeverwijderend vermogen, maar ze kunnen net een bruikbaar vacuüm trekken bij statische belasting en ze beginnen bij ongeveer $175.
    Dit is wat ik momenteel gebruik, een 2-traps membraanpomp, in serie aangesloten. Hij kostte ongeveer $30 op Amazon, maar aliexpress heeft ze voor $20. Hij werkt op een 24 volt stroomadapter die ik nog had liggen, maar voor $15 op Amazon krijg je een hele krachtige, voor $10 op aliexpress dus $30-40. Ik heb hem op een gadget gezet (ik heb er een paar) en hij trok -28"hg. Water kookt op 100°f in plaats van 212 (37,8C in plaats van 100) genoeg om te werken voor de meest voorkomende destillatie van oplosmiddelen, vacuümfiltratie en dessicatie... ik dacht gewoon dat ik een goedkoop alternatief zou laten zien voor een stuk dat bij een basiskit hoort.
    ZyH6Inc27z
 

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Joined
Jan 15, 2023
Messages
1,308
Solutions
4
Reaction score
881
Points
113
Ik vergat de venturi-vacuümbronnen. Sommige kosten $300 en meer en je moet stromend water hebben. Er zijn ook goedkope verkrijgbaar, maar ik weet niet zeker of ze de taak aankunnen of niet. Deze pomp trekt -23"hg aan één kant, dus hij kan worden gebruikt als 2 vacuümbronnen en door de tweede pomp online te laten werken is het volume 1/10de van dat van een enkele membraanpomp. Hij is fluisterstil.
 

jessejames122669

See my products
Seller
Language
🇺🇸
Joined
Aug 14, 2023
Messages
48
Solutions
1
Reaction score
40
Points
18
Deals
3
Ik heb een vacuümpomp met asperator 3d geprint en in lijn gezet met een elektrische waterpomp die water in een emmer recycled. Ik heb nog geen kans gehad om hem te gebruiken. Het is luid. Mijn kleine oliepompvacuümpompje is behoorlijk kapot. Salpeterzuur maakt ze kapot.
 

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Joined
Jan 15, 2023
Messages
1,308
Solutions
4
Reaction score
881
Points
113
Hcl ook. Eigenlijk alles. Ik heb een enkele membraanpomp die eigenlijk de helft hiervan is en die te luidruchtig is om 's nachts te gebruiken. Deze is ook luid als je hem maar aan één kant aansluit, maar als je de tweede daiphram aansluit, wordt hij 20 dB stiller.
 

Dr. MMX

Professional
Manufacturer Seller
Language
🇺🇸
Joined
Nov 28, 2023
Messages
175
Reaction score
69
Points
28
Deals
7
Ik heb Vevor's goedkoopste, grappig dat het duurde ongeveer een half jaar met het gebruik van een paar keer per week. Meestal voor filtratie van mmc freebase of vacuümdestilatie. Waarschijnlijk heb ik geluk
 

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Joined
Jan 15, 2023
Messages
1,308
Solutions
4
Reaction score
881
Points
113
Ik heb ze een tijdje in leven gehouden, misschien 6 maanden ook, het was een 4 uur durende destillatie die er een doodde en vacuümdestillatie *iets dat erg zuur was als ik een echt goede val of 3 had zou het 5 keer zo lang duren
 

Loki12

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 18, 2022
Messages
52
Reaction score
25
Points
8
Ik heb gemerkt dat het voor het destilleren van verbindingen met een hoge boling en het gebruik van de pomp met corrosieve of oplosmiddelen die de gezondheid van de pomp aantasten, een beter, schoner en al met al kosteneffectiever idee is om de goedkoopste AC vacuümoliepomp te kopen en als hij eenmaal kapot is (niet meer aan gaat) hem gewoon weg te gooien en een nieuwe te kopen. Je hebt geen behoefte aan dure pompen met chemisch bestendige onderdelen, die kosten te veel, moeten onderhouden worden en onderdelen zijn soms ook moeilijk te krijgen als je niet geregistreerd bent.
 

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Joined
Jan 15, 2023
Messages
1,308
Solutions
4
Reaction score
881
Points
113
Ik heb er een paar vermoord. Geen onderdelen beschikbaar voor een vevor 1/4 pk 3,5 cfm pomp van $60. Wat ik leuk vind aan deze kleine DC vacuümpompjes is dat je de andere kant aansluit en het is een compressor. Ik heb gisteravond een opblaasbaar knair voor kinderen opgeblazen met deze pomp. Het duurde een eeuwigheid (15 minuten), maar ze verplaatsen niet veel volume. Ik denk dat ik mijn band zou kunnen opblazen als ik het zou proberen.
 

gnbarsh3463_11

Don't buy from me
Member
Language
🇺🇸
Joined
Aug 11, 2024
Messages
7
Reaction score
0
Points
1
Hoe zit het met het bewerken van deze onderdelen van teflon? Wat er met mijn oliepomp gebeurt, is dat de kunststof schuifklep binnenin oplosmiddelen absorbeert, uitzet en dan vast komt te zitten. Het is gemakkelijk om dit onderdeel met thuisgereedschap uit teflon te bewerken (het zijn letterlijk twee platen met veren erin), maar ik weet niet zeker hoe goed teflon zal werken omdat het veel zachter is dan het materiaal waarvan de klep is gemaakt.
En de metalen onderdelen - misschien kunnen die worden gecoat met nikkel voor corrosiebestendigheid?
 

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Joined
Jan 15, 2023
Messages
1,308
Solutions
4
Reaction score
881
Points
113
Beide van mijn aderpompen hebben Teflon bladen, het probleem is dat de olie kapot gaat en je vacuüm verliest en er zijn een paar kleine gaatjes in het klephuis die de neiging hebben om verstopt te raken.
 
Top