Oxycodonsynthese uit codeïne

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,693
Solutions
3
Reaction score
2,818
Points
113
Deals
1
1qrYg5RiLw

Inleiding

In dit onderwerp leer je de eenvoudigste manier om Oxycodon te synthetiseren uit Codeïne. Er zijn verschillende synthesemethoden met meer stappen, maar ik beschrijf hier de eenvoudigste. Deze procedure is moeiteloos en snel en maakt alleen gebruik van zeer beschikbare reagentia. Je kunt de extractiemethode voor codeïne vinden in de volgende onderwerpen: "Koudwaterextractie van codeïne uit receptvrije pijnstillers" of deze "Morfinesynthese uit codeïne".

Apparatuur en glaswerk.

  • 250 mL Rondbodemkolf.
  • 250 ml rondbodemkolf met drie hals.
  • Olie- en ijswaterbaden.
  • Magneetroerder met verwarmingsoppervlak.
  • Laboratoriumweegschaal (0,1 - 100 g is geschikt).
  • Stikstof- of argonballon 10-20 L is voldoende.
  • Glazen staaf.
  • Laboratoriumthermometer (0 °C tot 200 °C) met kolfadapter;.
  • Scheitrechter van 0,5 of 1 liter.
  • Toevoegtrechter.
  • Stikstofinlaatadapter.
  • Bekers 500 ml x2; 200 ml x4; 100 ml x2.
  • Rotatieverdamper (optioneel).
  • pH-indicatorpapier.
  • Buchnertrechter en erlenmeyer 500 ml.

Reagentia.

  • 30 g Codeïne.
  • ~500 mL gedestilleerd water.
  • 192 g Azijnzuur.
  • 20 g natriumdichromaat.
  • Ammoniakoplossing (NH4OHaq).
  • 75 mL chloroform (CHCl3).
  • Natriumchloride (NaCl) (optioneel).
  • 5% Pd/C (50% water nat, 3,0 g).
  • 6,0 g natriumhypofosfiet (NaPO2H2).
  • 540 ml ethylacetaat.
Y2r7XBH6Ne

Kookpunt: 454,92 °C bij 760 mm Hg;
Smeltpunt: 218 - 220 °C;
Molecuulgewicht: 315,36 g/mole;
Dichtheid: 1,2164 g/ml (20 °C);
CAS-nummer: 76-42-6.

14-Hydroxycodeinon van codeïne

1. Los 30 g codeïne op in 80 mL water met 25 g azijnzuur in een rondbodemkolf van 250 mL en zet deze al roerend in een ijsbad.

2. Pipetteer, nu het koel is, langzaam 20 g natriumdichromaat in 25 mL water. De oplossing wordt onmiddellijk melkachtig oranje/geel.

3. Verwijder nu het ijs en zet het in je oliebad op een kookplaat en installeer je watergekoelde condensor erop. Ik heb een temperatuurgeregelde kookplaat gebruikt, dus ik heb de temperatuur ingesteld op ~83 °C en ervoor gezorgd dat het daar ~20 minuten bleef. Als je een thermometer in je oliebad steekt, zou je ongeveer hetzelfde moeten kunnen doen. Hitte is slecht voor opiaten, maar ik heb niet gemerkt dat het 30 minuten laten koken op 80-90 °C erg schadelijk is. Hoe dan ook, je kunt zien dat de reactie klaar is als er geen kleurverandering meer is. De nieuwe kleur zou donkerbruin/rood moeten zijn.
TLOkRz9b64
4. Pipetteer je oplossing in een scheitrechter, was je erlenmeyer met een beetje water en giet dat er ook bij. Er zal wat zwart, onoplosbaar sediment achterblijven in de kolf. Maak je geen zorgen over dat sediment.

5. Baseer nu met ammonia (NH4OHaq). Je hoeft niet precies te zijn, maar zorg ervoor dat de pH boven de 10 komt.

6. Extractie Extraheer vervolgens drie keer x25 ml met chloroform. Als je een emulsie krijgt, los dit dan op door een heleboel chloroform of NaCl toe te voegen (dit verhoogt de dichtheid van de wateroplossing en verdeelt de lagen) en neem bij elke scheiding alleen de niet-geëmulgeerde chloroform mee.

7. Neem je chloroformoplossingen en voeg ze terug naar de oplossing. Neem je chloroformoplossingen en extraheer ze twee keer met water om er zeker van te zijn dat je geen vervelende Cr met je product hebt meegebracht. Het product is geel wanneer het is opgelost in een grote hoeveelheid oplosmiddel en donkerbruin/rood wanneer het is geconcentreerd. Je hebt net de hydroxigroep van codeïne omgezet in een keton en een hydroxigroep onder de stikstofbrug geplaatst.

8. Verdamp het oplosmiddel.

Oxycodon uit 14-hydroxycodeinon

9. 14-Hydroxycodeinon (4,98 g) en azijnzuur (137 g) werden toegevoegd aan een reactiekolf (3-hals, 250 ml) uitgerust met een mechanische/magnetische roerder, een toevoertrechter, een thermokoppel/thermometer en een stikstofinlaatadapter. Het systeem werd geëvacueerd en de kolf werd gevuld met stikstof.

10. Vervolgens werd 5% Pd/C (50% water nat, 3,0 g) in één portie toegevoegd onder de stikstofatmosfeer.

11. Terwijl het mengsel ongeveer 5 minuten bij omgevingstemperatuur (22 ± 5 °C) werd geroerd, werd een oplossing van natriumhypofosfiet (6,0 g) in gedeïoniseerd water (25 g) bereid.

12. Het waterige natriumhypofosfiet (6,0 g) in gedeïoniseerd water (25 g) werd bereid. De waterige natriumhypofosfietoplossing werd overgebracht in de toevoertrechter en over een periode van ongeveer 30 minuten aan het reactiemengsel toegevoegd, waarbij de inhoudstemperatuur op ongeveer 22 ± 5 °C werd gehouden. Het mengsel werd vervolgens verwarmd tot ongeveer 45 °C en gedurende ongeveer 1 uur geroerd.

Om de volledigheid van de reactie te bepalen, werd een klein monster uit de batch genomen en werd het monster door een spuitfilter gefiltreerd in een mengsel van ethylacetaat en een verzadigde natriumbicarbonaatoplossing. Na extractie werd de organische laag geconcentreerd tot droogte en het residu opgelost met HPLC mobiele fase. De verdwijning van 14-hydroxycodeinon werd bepaald. Als werd vastgesteld dat de reactie niet volledig was, werd de batch nogmaals 2 uur geroerd bij 45 °C en werd de HPLC-controle nogmaals uitgevoerd.
Dg3YinPkOK
13. Nadat was vastgesteld dat de reactie volledig was, werd de batch onder stikstofatmosfeer afgekoeld tot omgevingstemperatuur (22 ± 5 °C) en werd de inhoud gefiltreerd over een Hyflo-Supercel-filtermatje (3,0 g, bevochtigd met water).

14. De erlenmeyer en de natte cake werden omgezwenkt tot water. De kolf en de natte koek werden gespoeld met azijnzuur (20 g). Het filtraat werd in vacuüm geconcentreerd in een rotavapmachine tot het bijna droog was bij een temperatuur < 50 °C.

15. Het residu werd opgelost met gedeïoniseerd water (50 g) en de pH werd bijgesteld tot 11,0-12,0 met 20% waterige KOH-oplossing en geconcentreerd ammoniumhydroxide (ongeveer 4 g).

16. Het mengsel werd vervolgens geëxtraheerd met ethylacetaat (4 x 135 ml) en de gecombineerde organische lagen werden geconcentreerd tot droogte in vacuo. Ruw oxycodon met een HPLC zuiverheid van meer dan 85% werd verkregen in een opbrengst van 70,0 tot 85,0% (3,51 tot 4,26 g).
 
Last edited by a moderator:

1thejew1

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 29, 2022
Messages
13
Reaction score
1
Points
3
Hoe kunnen we de eerste stap naar synthese o
14-cinimoyloxycodinone of N-fenethylmorfine? Is het gemakkelijk uitvoerbaar?
 

1thejew1

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 29, 2022
Messages
13
Reaction score
1
Points
3
Kunnen we van 14-hydroxycodinon een esterficatie van kaneelzuur maken? Ik vond een artikel over het gebruik van een koppelmiddel om kaneelzure esterficatie in bepaalde reacties te helpen.
 

1thejew1

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 29, 2022
Messages
13
Reaction score
1
Points
3
Hoe duur en moeilijk is het om pd/c te vinden?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,693
Solutions
3
Reaction score
2,818
Points
113
Deals
1
Waarschijnlijk wel.
Je kunt prijzen googelen
 

badgerbad

Don't buy from me
Member
Joined
Jan 17, 2023
Messages
2
Reaction score
0
Points
1
Kunnen we fosfaat gebruiken of moet de codeïne freebase zijn? Kan DCM ook worden gebruikt in plaats van chloroform?
 

hockey34

Don't buy from me
Resident
Joined
Mar 9, 2023
Messages
21
Reaction score
1
Points
3
Wat kan worden gebruikt in plaats van natriumdichromaat?
 

Dope Amine

Don't buy from me
Member
Joined
Oct 2, 2023
Messages
3
Reaction score
3
Points
3
Ik heb jaren geleden de chromaatoxidatie van codeïne geprobeerd en helaas werkt het niet. De beste manier om 14-hydroxycodeinon uit codeïne te krijgen is door codeïne te oxideren tot codeinon en vervolgens te hydroxyleren met MnSO4 of CuSO4 en natriumthiosulfaat. Experimentele details voor de tweede stap zijn hier te vinden in de ondersteunende informatie: https://pubs.acs.org/doi/10.1021/ja051682z

Synthese van codeinon is ook beschikbaar door te zoeken op
 

Rutherford_1

Don't buy from me
Member
Joined
Sep 13, 2023
Messages
3
Reaction score
4
Points
3
Dus uit 30 gram codeïne halen we 4,26 gram oxycodon? Moet dit fosfaatcodeïne of vrije base zijn?
 

mefistofeles

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Aug 7, 2024
Messages
52
Reaction score
27
Points
18
kan iemand nu een video maken waarin dit stap voor stap wordt gesynthetiseerd 💀
 
Top