Luister, de keteenlamp vereist dat je licht ontvlambare acetondampen (en geproduceerde methaangassen) door een verwarmde spoel laat stromen, ongeacht hoeveel je er online over leest en hoe goed je denkt dat je het proces begrijpt.
Elk lek van ketongas (door barsten in het glaswerk, uitgedroogd of slecht gekozen verbindingssmeermiddel, slecht ontworpen ventilatie van de dampkap of een andere kleine fout in de opstelling) is absoluut levensbedreigend. Het effect is langdurig, dus je voelt je waarschijnlijk de eerste één of twee dagen prima, maar begint daarna dyspneu te ontwikkelen zodra je loopt of beweegt. Het zal uiteindelijk leiden tot een ziekenhuisopname en je zult onomkeerbare interstitiële longschade hebben die je voor het leven onbekwaam zal maken. De enige levensvatbare behandeling is een longtransplantatie. En dat is alleen als je wordt blootgesteld aan een klein lek. Als de lamp zou exploderen, door een vonk in de spoel, zou het lek enorm zijn en kunnen leiden tot een snelle, pijnlijke dood zonder overlevingskans, zelfs niet door verzorging in het ziekenhuis.
Daarom staan zelfs universiteitslaboratoria deze procedure over het algemeen niet toe. Ik zou het nooit doen en als ik de opstelling zou doen, zou ik waarschijnlijk mijn zenuwen verliezen als ik op het punt stond de schakelaar van de lamp om te zetten. Dat is mijn tien cent, naast vele andere.
En ja, acetylchloride kan lastig zijn en vereist waarschijnlijk een aankoop, maar je kunt ook kiezen voor de zwavel+broomroute. Broom is gevaarlijk genoeg om mee te rommelen, als je gevaar zoekt
.
En je bent vastbesloten om drugs te produceren in een land waar drugsproductie meer risico's en hogere straffen met zich meebrengt dan alleen distributie? Het is niet dat ik de drang om te sleutelen niet begrijp, maar de zakenman in mij komt in opstand