Ik heb zo'n bron gevonden, maar ik weet niet zeker of hij accuraat is en ik heb niet de nodige metingen.
Pregabaline, ook bekend als β-isobutyl-γ-aminoboterzuur of Lyrica, is een medicijn dat wordt gebruikt voor de behandeling van epilepsie, neuropathische pijn, angststoornissen en fibromyalgie.
De synthese van pregabaline verloopt in verschillende stappen vanaf 4-methyl-2-pentanon. Hier volgt een kort overzicht van het syntheseproces:
Omzetting van 4-methyl-2-pentanon in 4-methylvalerofenon: In deze stap wordt 4-methyl-2-pentanon behandeld met ethylmagnesiumbromide om 4-methylvalerofenon te verkrijgen.
Vorming van enamine: Het 4-methylvalerofenon wordt gereageerd met cyclohexanon in aanwezigheid van base om een enamine tussenproduct te vormen.
Alkylering: Het enamine-intermediair wordt gealkyleerd met broomazijnzuur in aanwezigheid van base om het sleutelintermediair 3-(2-broomacetyl)-4-methylvalerofenon te vormen.
Cyclisatie: Het sleutelintermediaat wordt gecycliceerd met ammoniak om 3-(aminomethyl)-5-methylhexaanzuur te vormen, dat vervolgens wordt omgezet in pregabaline door opeenvolgende stappen waarbij aminogroepen worden beschermd en gedeproteerd.
De volledige synthesereactie kan als volgt worden weergegeven:
Sommige van deze materialen zijn vrij duur, u kunt hier heel goedkoop een kilo kopen. Ik zou naar andere wegen kijken in plaats van dit zelf te synthetiseren.