Waar kan ik d-wijnsteenzuur krijgen?

Nitecore20

Don't buy from me
Resident
Joined
Jul 14, 2022
Messages
5
Reaction score
1
Points
3
Hallo. Kan iemand mij vertellen waar ik d-wijnsteenzuur in de EU kan krijgen? Ze vertelden me dat het niet nodig is om dat dure spul bij de chemische leveranciers te kopen... Er werd ook gezegd dat het ook in supermarkten enz. te vinden is. Maar is dat de d-wijnsteenzuur?

Vriendelijke groeten
 

Nitecore20

Don't buy from me
Resident
Joined
Jul 14, 2022
Messages
5
Reaction score
1
Points
3
Ja, ik weet het, maar extreem duur. Maar bedankt voor uw antwoord
 

UWe9o12jkied91d

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 8, 2022
Messages
678
Reaction score
510
Points
63
Deals
5
Het is een beetje duurder dan standaard in wijnwinkels in mijn land.
 

Mr Good Cat

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 6, 2023
Messages
281
Reaction score
112
Points
43
Ja, bro!!! Het is verdomde raar, maar alles wat ik zie in mijn buurlanden (EU) is 250 EUR per 100 gr. In China is het ongeveer 10 EUR per 100 gr.
Verdomme, wat is er aan de hand met deze wereld?!!!
 

Gale

Don't buy from me
Resident
Joined
Mar 30, 2022
Messages
85
Reaction score
50
Points
18
U doet lysergamide? :p
 

UWe9o12jkied91d

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 8, 2022
Messages
678
Reaction score
510
Points
63
Deals
5
waarschijnlijk alleen het scheiden van enantiomeren
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
411
Points
63
Nee. Dat is L-wijnsteenzuur. Begrijp het verschil.

Ik vraag me dit eigenlijk ook af. Het is echt moeilijk te vinden bij mijn gebruikelijke leveranciers, waaronder labdiscounter. Ze hebben het, maar er is een eindgebruikersverklaring voor nodig en elke bestelling wordt waarschijnlijk gemeld.
 

UWe9o12jkied91d

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 8, 2022
Messages
678
Reaction score
510
Points
63
Deals
5
Ik denk dat elke d of l zal werken als het doel is het scheiden van een racemische oplossing van vrije base, ik herinner me dit hier gelezen te hebben. Of l of d zal alleen het l-deel neerslaan, maar nogmaals ik kan het mis hebben.
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
411
Points
63
Ja, je kunt het mis hebben. Je hebt D-wijnsteenzuur nodig.
 

Saul

Don't buy from me
Resident
Joined
May 1, 2022
Messages
325
Reaction score
133
Points
43
Er is ook DL-wijnsteenzuur CAS 133-37-9
het is een legale stof in Europa, dus dit wetende lijkt het me het beste om bij de bron te bestellen
ook om een gebruikersverklaring te voorkomen, zelfs zonder dat je het weet in Nederland.
Die Nederlandse online LAB-winkels zijn een schat voor wetsvoorlichters. Ze gaan zelfs onder de normale prijs, alleen maar om informatie te krijgen.
 

UWe9o12jkied91d

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 8, 2022
Messages
678
Reaction score
510
Points
63
Deals
5
Oh ja je hebt helemaal gelijk.Nu ik terug ga en lees D(+) en D(-) waren gelijkwaardig, niet l en d
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
411
Points
63

Ik zie het nut niet in van het gebruik van DL-wijnsteenzuur. Zouden beide isomeren dan niet neerslaan als wijnsteenzouten en geen van beide isoleren?

Verder kan het zijn dat ik het mis heb. Misschien kan L-wijnsteenzuur worden gebruikt om de L-isomeer van de amfetamine neer te slaan, waardoor de dextro in oplossing blijft. Maar ik heb ook gelezen dat L-wijnsteenzuur beter oplosbaar is in water. Dat zou het moeilijker maken om de L-isomeer gebonden aan L-wijnsteenzuur uit de oplossing te isoleren. Mijn onderzoek is nog gaande, maar als een van onze experts hier iets over zou willen zeggen, zou dat geweldig zijn.
Dit is een geweldige bron voor informatie over het oplossen van enantiomeren, maar ik ben net begonnen met het doorwerken van de enorme hoeveelheden bronnen: https://www.thevespiary.org/talk/index.php?topic=20031.0
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
411
Points
63
Oké, ik denk dat ik klaar ben. En ik sta gecorrigeerd. Je kunt waarschijnlijk L-wijnsteenzuur gebruiken om de L-isomeer van zowel meth als amph uit te sluiten. Het staat hier beschreven:

Even ter info: de nomenclatuur kan een warboel zijn. L-wijnsteenzuur heet DEXTRO-wijnsteenzuur en werd vroeger d-wijnsteenzuur genoemd (met kleine letter D). D-wijnsteenzuur is LEVO-wijnsteenzuur en heette vroeger l-wijnsteenzuur (kleine letter L). Ik was er even van in de war. In de tekst die ik hierboven heb gelinkt, wordt de oude kleine letter gebruikt. Als je dat eenmaal doorhebt, is het vrij eenvoudig te volgen.
 

Saul

Don't buy from me
Resident
Joined
May 1, 2022
Messages
325
Reaction score
133
Points
43
Er bestaan drie stereoisomerische vormen van wijnsteenzuur:

(1) dextroroteer wijnsteenzuur (d-wijnsteenzuur) dat voorkomt in druiven en verschillende andere vruchten,

(2) levoroteer wijnsteenzuur (l-wijnsteenzuur) dat voornamelijk wordt verkregen door oplossing van racemisch wijnsteenzuur,

(3) een meso- of achirale vorm. Racemisch wijnsteenzuur (een gelijk mengsel van d- en l-wijnsteenzuur) wordt commercieel bereid door de molybdeen- of wolfraamgekatalyseerde oxidatie van maleïnezuuranhydride met waterstofperoxide.
 

Nitecore20

Don't buy from me
Resident
Joined
Jul 14, 2022
Messages
5
Reaction score
1
Points
3
Dus L-wijnsteenzuur, dat in de winkel van Brouwer te krijgen is, kan ook voor ons werk gebruikt worden?
 

Saul

Don't buy from me
Resident
Joined
May 1, 2022
Messages
325
Reaction score
133
Points
43

je moet de tabel controleren voor het cas nr
met dat nr kijk je hier in dit onderwerp.
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
411
Points
63
Ja. L-wijnsteenzuur is hetzelfde als d-wijnsteenzuur. Maar NIET hetzelfde als D-wijnsteenzuur. Let op het verschil met de kleine letter d en de hoofdletter D. L-wijnsteenzuur is sowieso de enige soort die je in de brouwerijwinkel zult vinden. Maar ik zou het bestellen bij een chemisch bedrijf online, of eventueel eBay.
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
411
Points
63
Alsjeblieft, stereochemie 1.01:


De voorvoegsels l en d zijn gewoon een afkorting voor dextrorotary of levorotary: in welke richting het molecuul gepolariseerd licht draait. "l" =levo = naar links, "d" = dextro = naar rechts. Maar deze voorvoegsels zijn oud en worden niet meer gebruikt.
In de moderne nomenclatuur zijn ze vervangen door de (+) voor dextro en de (-) voor levo.

De voorvoegsels L en D (hoofdletters) verwijzen naar de Fischer projecties van de moleculen en hebben niets te maken met hoe ze licht draaien, maar in welke richting belangrijke delen van het molecuul getekend zijn in dat gestandaardiseerde model. In dit geval zijn ze eigenlijk omgekeerd ten opzichte van de d- en l-voorvoegsels : d is L en l is D.

Dus L-(+)-wijnsteenzuur betekent: "een wijnsteenzuurmolecuul dat getekend is in de Fischer projectie met de relevante groep naar links, en gepolariseerd licht naar rechts draait", ook bekend als dextrorotary, ook bekend als dextro, ook bekend als d-wijnsteenzuur. Dit is de natuurlijke vorm van wijnsteenzuur.

En natuurlijk andersom voor D-(-)-wijnsteenzuur.

Voor zover ik heb begrepen, kunnen beide isomeren van wijnsteenzuur worden gebruikt om enantiomeren van amfetaminen op te lossen. Als je D-(-)-wijnsteenzuur gebruikt, krijg je kristallen van d-amph/D-wijnsteenzuur, en als je L-(+)-wijnsteenzuur gebruikt, krijg je kristallen van l-amph/L-wijnsteenzuur.
Het gebruik van DL-wijnsteenzuur zou absoluut nutteloos zijn, omdat het niets zou scheiden: beide enantiomeren zouden uit elkaar vallen.
 
Top