4-allylkatekol (safrolprekursor)

fidelis

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 1, 2024
Messages
315
Reaction score
375
Points
63
länk till original synth här!!! ^_^


4-allylkatekol tjänar verkligen bara ett syfte - som en mellanprodukt till syntetisk safrol. Det är ett vitt till solbränt pulver med en karakteristisk lukt av diesel / rök. Snabbt eller enkelt är två ord som aldrig bör beskriva syntesen av 4-allylkatekol. Även om det inte är särskilt svårt, måste de reagenser som behövs tillverkas eller köpas från en speciell leverantör. Det produceras genom att reagera med en aluminiumhalogenid för att bilda fenoladdukten, som sedan hydrolyseras.

Aluminiumjodid demetylering

Denna väg är kanske den enklaste, eftersom jag tycker att det är betydligt lättare att köpa jodkristaller än något annat. Det görs genom att reagera aluminium med jod i ett lösningsmedel och sedan införa eugenolen till detta. Jag kan inte betona detta tillräckligt: allt måste vara torrt! Den enda nackdelen med denna reaktion är att det tar en assload av jod (vilket är dyrt) för att göra några betydande mängder.

2Al + 3I2 ----> 2AlI3

C10H12O2 + AlI3 ----> AlI2C9H9O2 + CH3I

AlI2C9H9O2 + 3H2O ----> C9H10O2 + 2HI + Al(OH)3

Material:
Eugenol
Aluminiummetall (folie, pulver, chips)
Jod
Bensen eller cyklohexan (OBS A)
Inert atmosfär (ANM. B)
Ditt favoritsköljmedel

Utrustning:
RBF med 3 halsar, 1000 ml och 24/40 fogar
Återflödeskolonn med 24/40 fogar
Utrustning för vakuumfiltrering
tillsats tratt (24/40 leder)
Magnetomrörare rekommenderas
Separerande tratt

Förlaboration: Efter att alla glasvaror har diskats ska de torkas i en ugn för att avlägsna alla spår av vatten. Ställ upp trehalskolven med en propp, en återflödeskolonn och tillsatsröret. När kolven är färdigmonterad monteras ett torkrör för kalciumklorid på toppen av kondensorn. Vatteneliminering är extremt viktigt eftersom även 1 ml vatten kan minska utbytet till 0.

Häll 150 ml bensen eller cyklohexan (OBS A) i 1000 ml RBF. Tillsätt 60 g jodkristaller, följt av 4,5 g aluminium (folie, chips, pulver). Refluxa detta tills den röda/violetta jodfärgen försvinner och en gråbrun färg introduceras. När detta är gjort, ställ in din inerta atmosfär (OBS B) genom att koppla den till den tidigare förslutna skarven på kolven. Förträng eventuell luft i systemet med den inerta atmosfären medan du kyler det i ett isbad till under 30C. När temperaturen är under 30C (eller ungefär). Ladda tillsatstratten med 30 g eugenol, 3-5 ml av ditt favoritsköljmedel (jag använde snuggle) och lite (~20 ml) bensen eller cyklohexan för att skölja ner alltihop. Börja långsamt tillsätta detta till blandningen samtidigt som du håller vattnet kallt genom kondensorn. Om du inte har en 3-halsad kolv eller en tillsats tratt, kan du droppa det genom återflödeskolonnen.

Vid denna tidpunkt bildas metyljodid. Den kokar vid 42 °C, så du kan se varför det är viktigt att sänka temperaturen under 30 °C. Metyljodid är ganska giftigt och tillräcklig ventilation är nödvändig. Fortsätt att långsamt tillsätta, samtidigt som den inerta atmosfären bibehålls. Det är rekommenderat att använda magnetisk omrörning i det här skedet, men jag gjorde det utan. När allt har tillsatts, återflödar du det i 1-2 timmar med den inerta atmosfären fortfarande igång. Efter denna tid har du en kolv full av allt från mörkbruna till ljusbruna fasta ämnen. Låt den svalna till rumstemperatur och tillsätt 100-200 ml vatten. Fortsätt med den inerta atmosfären hela tiden. Om det finns klumpar där måste du bryta upp dem på något sätt för att hydrolysera det helt. När det har blivit en fin suspension överför du den till en bägare av lämplig storlek. Använd en tvättflaska för att få ut eventuellt kvarvarande fast ämne. Du kan avbryta den inerta atmosfären vid denna tidpunkt. Låt fällningen sjunka till botten i ett par timmar. När den har sedimenterat, dekantera vattnet till ett filter och följ det med fällningen. Använd vakuum och få bort så mycket vätska som möjligt i filtret. Du måste låta den sedimentera först, annars kommer du att vänta i evigheter på att den ska filtreras, och atmosfärisk exponering för våt 4-allylkatekol kan bryta ned den.

Häll 100-150 ml dietyleter i 1000 ml-kolven från tidigare för att få bort eventuella rester, och häll sedan över det i en 600 ml-bägare. Tillsätt det fasta materialet på filtret till bägaren med eter och rör om väl. Detta kommer att extrahera 4-allylkatekol från aluminiumhydroxiden och andra salter. Täck över bägaren och låt den stå och dra i några timmar igen. Dekantera återigen etern i ett filter, följt av det fasta ämnet. Kör en liten portion eter genom det fasta ämnet innan det täpper till filtret helt. Du måste låta det sedimentera och dekantera först, annars kommer de superfina aluminiumsalterna att täppa till filtret och din eter kommer att avdunsta snabbare än den kan passera genom filtret. Om det finns vatten i din eter, separera det med en separeringstratt och avdunsta sedan bara etern med ett vattenbad eller med vakuum. Du bör ha kvar ett vitt till solbränt fast ämne. Detta kan omkristalliseras från petroleumeter. Teoretiskt utbyte är 23.67g men du bör få cirka 20g.

ANMÄRKNING A: Byt ut lösningsmedlet som du vill med ett icke-polärt lösningsmedel. Använd inte dietyleter eller etylacetat. Användbara lösningsmedel inkluderar bensen, cyklohexan, toluen, xylen, kloroform (reducerat utbyte), nitrobensen (dåligt utbyte), klorbensen etc.

OBS B: För den inerta atmosfären rekommenderas kväve, men detta kräver en kväveflaska. Propan kan användas utan problem. Använd en fackla och anslut en gummislang till den. Kör den först genom en kalciumkloridtork och sedan in i kolven. Placera en propp med en liten bit glasrör på toppen av återflödeskylaren. Eftersom propan är mycket brandfarligt och dessutom bidrar till den globala uppvärmningen är det bäst att bränna det efter hand som det används. Låt propan flöda genom kolven/kondensorn i 30 sekunder och tänd sedan det lilla glasröret. Du vill bara att det ska komma en mycket liten låga - som från en cigarettändare - från röret. Du kan öka storleken om den inte håller sig tänd. En fördel med detta är att all metyljodid som lämnar kondensorn förbränns, varvid CO2, H2O och I2 bildas i gasfas. Jod är giftigt, så ventilation krävs, men det är mindre farligt än metyljodid och ger en intressant lila rök när den brinner.
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,814
Points
113
Deals
1
Hej, det skulle vara trevligt om du använde några bilder eller / och scheman.
 

fidelis

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 1, 2024
Messages
315
Reaction score
375
Points
63
Bet :x Jag ska försöka leta efter några när jag är ledig

Förlåt att jag inte lade till några, länken jag fick den från hade inte bilder och jag kände inte för att leta någon annanstans just då
 
Top