Question Rengöring av jod

zaners

Don't buy from me
Resident
Reaction score
8
Hur rengör du jodkristaller efter att du har fått det från tinktur ... Jag har sett att du kan med vatten men jag har läst att vatten löser upp kristallerna och jag vill inte skruva upp det ...

Alpino [ B.H.M.]

See my products
Seller
Language
🇺🇸
Reaction score
101
Deals
24
För att rengöra jodkristaller som erhållits från tinktur kan du följa dessa steg:
Avdunstning:
Låt tinkturen som innehåller jod avdunsta långsamt i ett välventilerat område. Denna process kommer att lämna jodkristaller bakom sig.
Separation:
När lösningen har avdunstat kan du separera de fasta jodkristallerna från eventuell kvarvarande vätska eller orenheter.
Torkning:
Torka försiktigt jodkristallerna för att avlägsna eventuell kvarvarande fukt. Använd en exsickator eller en ren, torr yta för detta ändamål.
Rening
Om du vill rena jodkristallerna ytterligare kan du använda sublimering. Detta innebär att jodkristallerna värms upp, och när de förångas och sedan kondenseras kan det hjälpa till att avlägsna föroreningar. Samla upp de renade kristallerna.
Förvaring:
Förvara de rengjorda och torkade jodkristallerna i en mörk, lufttät behållare för att förhindra att de reagerar med luftfuktighet eller andra ämnen.