Elektrolytisk reduktion av P2NP för att erhålla amfetamin

idunno

Don't buy from me
New Member
Joined
Jan 17, 2022
Messages
6
Reaction score
3
Points
3
Lyckades någon av er någonsin få det att fungera? Det är en metod som beskrivs i det amerikanska patentet 1,879,003.

Kod
1 mol fenyl-2-nitropropen, C6H5CH=C(CH3)NO2, löses med ett lösningsmedel som framställts genom att blanda 1000 ml etanol med 500 ml ättiksyra och 500 ml 12 N svavelsyra. Den erhållna lösningen placeras i katodutrymmet i en delad elektrolytisk cell innehållande en metallkatod av kvicksilver, koppar eller annan metall av liknande beskaffenhet. Ström passerar med en strömtäthet på ~0,2 amp/cm2 av katodytan. Temperaturen hålls på cirka 40°C under elektrolysen som fortsätter tills minst åtta Faradays elektricitet har passerat. När reduktionen är klar kan amfetaminet separeras från lösningen. Ett lämpligt sätt att göra detta är att avlägsna den etanol och etylacetat som finns genom indunstning och sedan göra den återstående lösningen starkt alkalisk genom tillsats av kaustisk alkali. Det sålunda bildade basiska skiktet separeras från vattenlösningen och innehåller den önskade amfetaminfria basen.

Det ser bra ut eftersom det inte använder något kvicksilver, som inte är lättillgängligt och dessutom giftigt.

Jag lyckades få det att fungera men jag har svårt att öka mitt utbyte förbi punkten 10%. :( Vilket är extremt dåligt, men jag är en nybörjare hobbykemist så jag hoppas att kanske någon här skulle ha några råd om hur man får det att fungera bättre. Jag ser aldrig någon prata om den här rutten, men jag tror att det skulle gynna oss alla att ta reda på hur man behärskar det. Man kan göra meth och MDA på ett mycket liknande sätt också enligt farbror Fester.

Jag antar att min fråga kan vara i det faktum att min P2NP ibland blir röd under elektrolysen. Vad betyder det när P2NP blir rött? Är det här nedbrytning? Om så är fallet, hur undviker jag det?
Eller är min P2NP bara gammal och bortskämd? Det kan vara så att det är 1 år gammalt, men det förvarades i kylskåp och ser ok ut medan det fortfarande är i en burk (ljusgul).

Jag tänker också att svavelsyran kan göra hela denna sak så ömtålig? Jag läste någonstans här att amfetaminsalter kan skadas av för mycket syra ... Men det måste finnas där för att få elektriciteten att flöda (det är en elektrolyt). Jag försökte tillsätta vatten innan jag indunstade etanol och etylacetat för att späda ut syran och det hjälpte utbytet men det är fortfarande bara 10% (var 2% tidigare lol).

Det måste vara möjligt att få det att fungera, det är en patenterad metod och författaren hävdar möjliga goda utbyten. Om någon har några förslag skulle det vara till stor hjälp och uppskattat.
 
Last edited:

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
411
Points
63
Jag älskar det här inlägget och jag vill gifta mig med det.

Jag har funderat på möjligheten till elektrokemisk reduktion i amfetaminproduktionen under en tid, men har aldrig kommit mig för att prova det. Du är en absolut KING för att göra det.
Jag har aldrig sett en uppskrivning någonstans för det, inte på något bi-forum och inte på Erowid eller The Hive, vilket fick mig att undra varför? För mig som en noob borde detta ha stor potential.
Kanske är svaret i det låga utbytet. Men vilka utbyten rapporterades i den experimentella delen av patentet?
Har du provat den mer klassiska vägen med P2NP, och om ja, vilka avkastningar gav det?

Den andra saken är den faktiska mängden energi som skulle behöva passera genom kärlet. 8 faradays skulle innebära 4-5 dagar med 2 ampere, eller hur? Om man arbetar med en katod på ca 10 cm2. Eller är det mina dåliga beräkningar som inte stämmer?
kningar
1 faraday = 96500 koloumbs.
8 faradays = 96500 c x 8 = 772000 coloumbs
1 koloumb = 1 ampere x 1 sek
2 ampere under 1 timme = 2 x 60 min x 60 s = 7200 couloumb
772 000 c / 7200 c = 107 (timmar med 2 ampere) = 4-5 dagar
Om strömtätheten ska vara 0,2 ampere per cm2, ska 2 ampere passera genom 10 cm2.


Så kan du ge en mer detaljerad uppskrivning av din process? Vilka var de exakta vikterna och koncentrationerna av dina reaktanter, vilken var temperaturen, spänningen/ampere, hur var din cell konstruerad, hur länge körde du den och vilka material använde du för anoden och katoden?
 
Last edited:

Needtolearn

Don't buy from me
New Member
Joined
Mar 27, 2022
Messages
47
Reaction score
26
Points
8
Kvicksilver är lätt att få tag på om man inte har något emot de höga priserna. MÅNGA samlingsplatser för periodiska systemet/element säljer detta. exempel under:

 

BHBlueberry

Don't buy from me
New Member
Joined
Jan 17, 2022
Messages
20
Reaction score
11
Points
3
500 ml ättiksyra ger mig allt jag vill ha - aldrig någonsin ;)
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
411
Points
63
Ursäkta, vad menar du?
 

BHBlueberry

Don't buy from me
New Member
Joined
Jan 17, 2022
Messages
20
Reaction score
11
Points
3
Jag menar neutralisering av den här syran :)
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
411
Points
63
Jag skulle vara mer orolig för neutralisering av 500 ML 12 N svavelsyra ... dessa och andra delar av denna text är anledningen till att jag längtar så mycket efter en detaljerad uppskrivning från OP. Det skulle vara superintressant!
 

chemden

Don't buy from me
New Member
Joined
Jun 29, 2022
Messages
18
Reaction score
1
Points
3
Har någon provat den här metoden? Om så är fallet, vilka resultat fick du?
 

chemden

Don't buy from me
New Member
Joined
Jun 29, 2022
Messages
18
Reaction score
1
Points
3
I den ursprungliga publikationen nämner författaren att man kan indunsta etanol och ättiksyra. Du behöver bara neutralisera H2SO4.

Jag vet inte hur lätt du kan hitta NaOH i ditt land. I mitt fall kan jag gå in i en byggbutik och fråga efter "kaustiksoda", som är NaOH.
 

41Dxflatline

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 23, 2022
Messages
320
Solutions
1
Reaction score
153
Points
43
Jag ska snart samla ihop utrustning för att göra det ordentligt. Nästan alla beskrivningar jag har sett har varit rena skräpet. Ingen potentiostat, ingen referenselektrod, använder en trädgårdskruka som jonbytarmembran
 

w2x3f5

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Jan 15, 2023
Messages
358
Reaction score
174
Points
43
Det finns membran för omvänd osmos, det är det bästa alternativet. ta ett som fungerar vid normalt tryck, konventionella osmotiska membran fungerar vid högt tryck.
 

w2x3f5

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Jan 15, 2023
Messages
358
Reaction score
174
Points
43
Du måste använda ett membran genom vilket endast joner och vatten kan passera, utan det är det hela nonsens, du har två fack i ett p2pnp i lösningsmedel med ättiksyra, i det andra facket svavelsyra.

Mycket lättare att komma igenom elektrokemisk amalgam, kvicksilver absorberar natrium från natriumhydroxidelektrolys och minskar p2np, kvicksilver som en barriär för att blanda de två lösningarna. Utgången är 80 procent av teoretisk.
 

ItsMee

Don't buy from me
New Member
Joined
Nov 15, 2023
Messages
12
Reaction score
5
Points
3
Jag har provat den här metoden tidigare. Det fungerar, men avkastningen är inte så stor men ok.
Jag fick 2,5g - 3g sulfat från 5g P2NP
Jag använde blyplattor, skuren från takbly. Du måste använda ren, tom yta på dina elektroder.
Att använda porös lerkruka för att separera dina anod-/katodfack fungerar bra.
Anodfacket måste också fyllas med 12N svavelsyra.

Ja, din blandning blir röd. du måste ta bort den med icke-polära tvättar före basifiering.

Det som är viktigt är temperaturen. i papperet står det att den inte får överstiga 40°C, men jag har upplevt att det är för högt.
Försök att köra den så kallt som möjligt. Att köra din cell i ett isbad är ett alternativ. 10°C är att föredra. och i slutet kommer du att se, att du bara har en något röd färg. (mindre föroreningar, högre utbyte).

Jag försökte detta med max 10g P2NP, eftersom min cell var så liten. uppskalning kan vara ett problem på grund av värmeproduktion.
Du måste vara kreativ när det gäller aktiv kylning än.

Att prova detta i en hink med en stor oglaserad blomkruka skulle vara awsome.

Kanske kommer jag att komma med en detaljerad procedur i framtiden. tyvärr kan jag inte tillhandahålla bilder, eftersom jag försökte detta år tidigare.

Men hey, det är enkelt, giftfritt och man behöver bara vanliga kemikalier. Men det tar tid. du måste köra din cell kanske i flera dagar, när du går i stor skala.
 

w2x3f5

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Jan 15, 2023
Messages
358
Reaction score
174
Points
43
du kan få natriumamalgam under reaktionen (elektroisyntes), då kommer amalgamet anmärkningsvärt att återställa din p2np
 

41Dxflatline

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 23, 2022
Messages
320
Solutions
1
Reaction score
153
Points
43
Det här är min elektrolyscell. Det finns många likadana, men den här är min:
A9YxsrDutH
 

ItsMee

Don't buy from me
New Member
Joined
Nov 15, 2023
Messages
12
Reaction score
5
Points
3
Den här ser jättebra ut! Kan du förklara det här?
Är det här en liten växlad likströmsmotor på toppen för omrörning?
Jag rörde bara om med en omrörarstav på en magnetisk värmeplattans omrörare.
Och den inre kammaren är en porös lerkopp?
Jag ser två terminaler för elektrodanslutning. Är den blå kabeln en termometersond eller referenselektrod?
Du kan fästa två blyelektroder, lägga den i ett kylbad och prova.
Ett platt blyark är nödvändigt för att beräkna måtten i cm², eftersom du måste klara 0,2A /cm² är detta viktigt.
Mindre är också ok, tar lite längre tid, men mer är dåligt och bildar biprodukter.
Fantastisk enhet!
 

41Dxflatline

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 23, 2022
Messages
320
Solutions
1
Reaction score
153
Points
43
Ja, du har förstått. Det är vad du tror att det är. Den kommer inte att läggas i ett kylbad, utan i en spiral av rör där vattnet rinner genom en liten metalltank som termiskt klistras på en peltierkylare med kylflänsar och fläktar i en sluten slinga. Cellen är inte klar än, den behöver en temperatursond. Jag använder en STC-1000 för att kontrollera temperaturen. Jag har mina opamps för att göra min potentiostat. Det är inte heller P2NP jag kommer att använda, jag förvandlar det till oxime före elektrolys.
 
Last edited:

ItsMee

Don't buy from me
New Member
Joined
Nov 15, 2023
Messages
12
Reaction score
5
Points
3
Jag hade den här idén för kylning också. ville använda en glasrörsspole nedsänkt i anodfacket, men försökte aldrig, eftersom min cell redan var mycket liten.
Det ser ut som om du verkligen har kunskapen om elektrokemi.
grejerna med referenselektrod etc. var för höga för mig. men hej det fungerade fortfarande.

Så P2NP till oxim först? Med Sn/HCl? Jag bildade bara oximet från ketonen och hydroxlaminen tidigare.

Afaik bildas oximet genom elektrolys i goda utbyten efter att ha passerat bara 4 F istället för 8 med lägre A-densitet och tillsats av hydroxylamin.
Den knepiga delen är att reducera oximet till amin på grund av den gynnade vätebildningen i slutet av elektrolysen.
Du känner förmodligen till den här referensen men jag kommer att ge länken. kanske hjälper det också de andra medlemmarna. Oximutbyte 85-91%

 

41Dxflatline

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 23, 2022
Messages
320
Solutions
1
Reaction score
153
Points
43
När du elektroreducerar P2NP går det först till oximet före aminen. Att göra det första steget med Sn/HCl bör resultera i högre utbyten än att börja med P2NP. Jag gör inte glasspolen inuti anoden som Otto Snow gör, jag kommer att använda silikonrör i en spole och jag har inte bestämt om jag ska sätta den inuti eller utanför anoden ännu. Jag kommer att använda HCl och ättiksyra för allt eftersom svavelsyra äter silkon. Strömmen är inte viktig, man måste kontrollera potentialen mellan de två elektroderna och låta strömmen variera. Oxime passar in i den blå gruppen enligt detta praktiska diagram och jag vill ha 1v potential och metanol kommer att vara mitt lösningsmedel. Jag kunde faktiskt göra en cyklisk voltammetri med min andra potentiostat som jag gjorde från en PSoC. Jag kan inte använda den på annat sätt eftersom den bara är klassad för USB-nivåer av volt och ampere.

VZAzLJ64fy
 

ItsMee

Don't buy from me
New Member
Joined
Nov 15, 2023
Messages
12
Reaction score
5
Points
3
Det här diagrammet är verkligen till stor hjälp. Visste inte, att metanol är det bättre lösningsmedlet.
Att använda HCl hörde jag tidigare. Och jag tror att jag försökte en gång. RM blir inte så rött som med svavelsyra.
Vilken typ av elektroder planerar du att använda?
Otto Snow... wow, jag kommer ihåg den snubben. Tack för att du påminde mig igen. Jag ska titta på hans bok igen.
Min vän, du har en fin installation och kunskapen att få detta att fungera bättre än jag, med referenselektrod etc.
Fortsätt, testa det och ge oss ofta uppdateringar om dina framsteg, jag är mycket intresserad av.
Jag måste lära mig mer om elektrokemi, potentialer, referenselektrod ect. Jag kommer att läsa mycket under de kommande veckorna.
 
Top