NH4OH bör användas som 1 droppe kommer omedelbart att fälla ut morfinbas utan att behöva övervaka ph, annars använd natriumkarbonat eller utspädda natriumhydroxidlösningar och övervaka med lakmuspapper ph, det kommer att börja bli mjölkvit när det börjar fälla ut och det kraschar ut och är bäst om omrörning när du gör detta i säg 15 min, låt sitta täckt i ett kylskåp för resten av morfinen att krascha ut i 30 minuter och sedan frysa lite utan att låta det frysa. En billig centrifug kommer också att hjälpa till i detta steg.
Ville också nämna medan det enklaste reningsvägen skulle vara återkristallisering, och då kan du testa vikt och smältpunkt för renhet.
Ett annat sätt skulle vara att använda flytande vätskekromatografi och verifiering med tlc.
Detta skulle ge dig den högsta renheten men kräver lite kunskap inom analytisk kemi. Jag tror att eluenten för morfinbas är en 1% ättiksyralösning. Kanske någon kan belysa ytterligare på kromatografidelen.
Den bästa informationen för dessa saker är allmänt tillgänglig i analytisk kemi, rättsmedicinsk kemi, toxikologi och brottsbekämpningskemistpapper online.
En annan anmärkning,. Jag använder iskallt vatten för extraktion. Jag krossar upp pillerna så fint som möjligt med mortel och stöt och lägger dem i en behållare som en tom receptflaska. Jag lägger sedan till minimal mängd vatten säger 20 ml för 5 piller värda, och skakar det kraftigt i 10 sekunder och filtrerar sedan snabbt under vakuum med en standard Buchner-tratt och filterpapper. Jag tvättar sedan två gånger med 10 ml isvatten. Detta minimerar mängden gel-ing . Detta ger dig ett flytande klart extrakt som du bör kunna fälla ut morfinbas från omedelbart.