Bildar du imin i förväg?

CryoThio

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 7, 2023
Messages
201
Reaction score
66
Points
28
Jag tänkte just på hur iminen bildas innan man tillsätter natriumborhydrid, och jag undrade om detta var tillämpligt på amalgamreaktioner.

Skulle detta ens göra någon skillnad? Säg att bilda iminen och hälla / droppa den lösningen i ett reaktionskärl med en kvicksilveramalgam? Skulle det till och med fungera på det här sättet?

Jag undrar om det är möjligt att göra detta, och om det förändrar någonting (det skulle vara trevligt att det skulle kunna möjliggöra "tätare" reaktioner, med mer keton / imin i reaktionskärlet än ett "normalt" amalgam.
 

OrgUnikum

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 22, 2023
Messages
298
Reaction score
245
Points
43
Nix. Lösningsmedlets volym bestäms av det aluminium som behövs för reduktionen. Ett gammalt franskt patent hävdar att denna aluminiummängd kan minskas mycket genom att köra detta under tryck och använda di-etyleter eller THF som lösningsmedel. Jag antar att det är rätt.
Jag kände folk som körde "Methylman" (Nitromethane istället för Methylamine) som är mycket värre när det gäller nödvändig volym och Al i en modifierad tryckkokare som minskade den nödvändiga Al (och volymen) med hälften. De hade inga problem men detta är ganska vågat med tanke på att reaktionen är MYCKET livlig till att börja med.

Iminen i MDP2P eller P2P är båda inte stabila men de hydrolyserar i närvaro av vatten tillbaka till stratingföreningarna och reformeras igen. Det är därför ketonen droppas långsamt i ett stort överskott av amin för att hålla jämvikten på Imine-sidan och få detta minskat eftersom sidoreaktionen är reduktion av ketonen till alkoholen.
MDM-Imine är mycket mer stabilt än Methamphet-Imine och därför behövs ett mycket högre överskott av metylamin för att få anständiga utbyten för Meth än för MDMA. Ingen biggie eftersom överskottet MeNH2 lätt kan återvinnas och återanvändas.
 
Top