Hör på, ketenlampan kräver att du låter mycket brandfarliga acetonångor (och producerade metanångor) passera genom en uppvärmd spole, oavsett hur mycket du läser om det på nätet och hur väl du tror att du förstår processen.
Varje läckage av ketengas (kan vara genom sprickor i glasvaran, uttorkad eller dåligt vald fogsmörjning, dåligt utformad rökventilation eller något annat mindre fel i installationen) är absolut livshotande. Effekten är långvarig, så du kommer förmodligen att må bra de första en eller två dagarna, för att sedan börja utveckla andnöd så fort du går eller rör dig. Det kommer så småningom att leda till sjukhusvistelse, och du kommer att ha irreversibel interstitiell lungskada som kommer att göra dig oförmögen för livet. Den enda fungerande behandlingen är lungtransplantation. Och det är bara om du utsätts för en mindre läcka. Om lampan skulle råka explodera, genom en gnista i spolen, skulle läckaget vara massivt och kunna leda till en snabb, smärtsam död utan chans att överleva ens genom sjukhusvård.
Det är därför inte ens universitetslaboratorier i allmänhet tillåter denna procedur. Jag skulle aldrig göra det, och om jag gjorde det skulle jag förmodligen tappa modet när jag skulle slå på lampan. Det är mina tio cent, bland många andra.
Och ja, acetylklorid kan vara en bitch och kräver förmodligen ett köp, men du kan också välja svavel + brom-rutten. Brom är tillräckligt farligt för att leka med, om det är fara du söker
.
Och du är fast besluten att producera droger i ett land där narkotikaproduktion innebär fler risker och högre straff än ren distribution? Det är inte så att jag inte förstår lusten att meka, men affärsmannen i mig gör uppror