Rekommendera hur man destillerar svavelsyra

blockchain

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 2, 2024
Messages
31
Reaction score
20
Points
8
Jag planerar att beställa Vevor 32-delars destillationssats för att destillera svavelsyra. Några tips vad mer jag skulle behöva?
Kanske vakuumpump och kallfälla?

Någon för laboratorieutrustningsbutik i EU skulle vara trevligt.
Behöver beställa en hel del saker för att starta labb
 

pekonias

Don't buy from me
New Member
Joined
Jun 26, 2024
Messages
1
Reaction score
2
Points
3
Jag använde Vevor-kitet för att destillera svavelsyra på min balkong. Den visade sig vara hållbar. Använd 2L kolv med värmemantel (den måste kunna gå upp till 400 C). Destillera 1,8L batterisyra eller pool pH-ned som innehåller H2SO4. Först kommer vattnet ut (innehåller ~1% H2SO4). Du måste fortsätta att öka effekten på värmaren eftersom den återstående lösningen blir mer koncentrerad med H2SO4. När 90 % H2SO4 finns kvar i kokkolven ökar H2SO4 i utloppet snabbt tills azeotropkoncentrationen har uppnåtts. Vid 90%-punkten börjar du samla upp syran i flera bägare. Du kommer att märka att den uppsamlade vätskan värms upp när H2O och syra blandas om i bägaren. När en ny fraktion inte längre värms upp när du byter till en ny bägare vet du att du har samlat in maximal koncentration H2SO4. Använd inte vakuumdestillation eller fraktioneringskolonn! Glaset är redan utsatt för hög stress i kondensorn när ångan på över 300 °C kondenseras av kylvätskan. Kör varmt vatten i kondensorn för att vara på den säkra sidan och håll alltid en fysisk sköld mellan dig och apparaten.

När det gäller utrustning, har du kontrollerat Amazon eller e-bay?
 
Top