GHB (Gamma-Hydroxybutyraat Natriumzout) Synthese (Experimenteel verslag)

GhostChemist

Expert
Joined
Nov 20, 2022
Messages
89
Reaction score
214
Points
33
Reagentia en materialen

  • 100 ml H2O
  • 7,21 g THF
  • 15,1 g KBrO3
  • 13,6 g KHSO4
  • 14 g Na2S2O5 opgelost in 150 ml H2O
  • 150 ml H2O
  • 250-300 ml DCM
  • 50 g Na2SO4
  • 3,38 g NaHCO3 opgelost in 15 ml H2O
  • 3-halskolf 1000 ml
  • Thermometer
  • Hoogrendement reflux met dubbele kringloop
  • Magneetroerder
  • Koude accumulatoren of ijs
  • Siliconenvet zoals MOLYKOTE hoogvacuümvet
  • Glazen, allongs, trechters
  • Scheitrechter
  • Destillatieopstelling
  • Kijkglazen
  • indicatorpapier
  • Ethanol
  • Kiezelzuurgel
  • Kobaltnitraat-hexahydraat Co(NO3)2*6H2O
  • FeCl3 ijzer(III)chloride
.com/threads/ghb-gamma-hydroxybutyrate-sodium-salt-synthesis-experimental-report.11...

Oxidatie van THF

Het proces verloopt volgens Schema 1
QmauvedLXV
De reactor moet hermetisch afgesloten zijn, verbonden met de atmosfeer via een filter onder de kap die broomdamp kan absorberen! Fig 1
LsDTq24P79

De reactor wordt in water geplaatst, gekoeld door koude accumulatoren of ijs. Fig 2
RQWITOGu6k

De toevoeging van reagentia aan THF wordt uitgevoerd bij een temperatuur van 10-15℃. Daarna wordt de temperatuur verhoogd tot 20-25℃ om de reactie te starten.
7,21 g THF en 100 ml water worden via een trechter in de reactor gebracht. De temperatuur van het mengsel moet in dit stadium lager zijn dan 20℃. Fig 3
Q8LmfMY479

Vervolgens worden 15,1 g KBrO3 en 13,6 g KHSO4 toegevoegd aan de resulterende oplossing van THF in water. Fig 4
GczZPGrSaW

Het mengsel wordt 1-2 uur geroerd. Fig 5
UHI6KGj80s

Koeling gestopt. Bij een temperatuur van 20℃ verschijnt een gele kleur en begint de reactie. Fig 6
QDlOpg4v1M

Na het starten van de reactie wordt de RM 20 uur bij een temperatuur van 20-30℃ gehouden. Gedurende deze tijd wordt een aanzienlijke hoeveelheid broomdamp gevormd. Er bestaat een risico op gasbesmetting in de ruimte en op broomvergiftiging! De afzuigkap moet werken! Fig 7
XSuyamAbsZ

RM na 20 uur. Fig 8
HoLsgOVMyt


Extractie van GBL

Na 20 uur wordt broom geneutraliseerd met een oplossing van 14 g Na2S2O5 (natriummetabisulfiet of pyrosulfiet) en 150 ml water. Fig 9
4KGCbWUdD5

Deze oplossing wordt via een reflux in de reactor gegoten om broom te neutraliseren. De bereiding van een oplossing van Na2S2O5 (natriummetabisulfiet) gaat gepaard met de vorming van zwaveldioxide SO2! Fig 10
YBhQy8oEX9

Na het toevoegen van de Na2S2O5-oplossing wordt 150 ml water toegevoegd om de gassen te absorberen. Fig 11
EtWkCz8mwg

Het heldere en kleurloze RM wordt overgebracht in een scheitrechter van 2000 ml. Fig 12
JvOocqMUQT

Extraheer met 250 ml DCM. Fig 13
YKeZgQsrMu

De DCM-laag wordt gedurende 1-1,5 uur gedroogd met watervrij natriumsulfaat tot ze helder is. Fig 14
SR6XPJZtYQ

DCM wordt gedestilleerd. Bij het destilleren van DCM wordt zwaveldioxide SO2 gevormd! Fig 15
OuyxBg6hrQ

Nadat het destilleren is gestopt bij een temperatuur van 90-110℃, wordt de refluxkogel vervangen door een directe koeler en wordt de fractie met een temperatuur van 200℃ opgevangen. Fig 16
Bc8AHyGuvq

Deopbrengst aan GBL is 3,15 g (36,6%).
Als de reactie zeer actief is bij T=60℃ en er een groot volume broom wordt gevormd, is de opbrengst van GBL niet meer dan 23%.

Hydrolyse van GBL

Hydrolyse van GBL verloopt volgens Schema 2
FxJy1qi8zZ

Bereid een warme oplossing van natriumbicarbonaat 3,38 g NaHCO3 in 15 ml water. Fig 17
MuZKGw9nXl

Gedestilleerde GBL wordt toegevoegd aan de bereide warme oplossing van NaHCO3 (niet hoger dan 90℃). Fig 18
WLc5tRd3p1

De oplossing wordt ingedampt tot kristallisatie en gedurende 1-2 dagen in een exsiccator boven alkali gedroogd. Fig 19
NOuSckp7LX

Gedroogd zout. Fig 20
QNESCbj23z

Opbrengst 4,6 g

Kwalitatieve bepaling van GHB-zouten

A) Reactie met 5% ijzerchlorideoplossing (FeCl3). Een paar druppels ijzerchlorideoplossing worden toegevoegd aan een paar mg droge stof of onverdunde oplossing. In aanwezigheid van gamma-hydroxyboterzuurzouten kleurt het reagens roodbruin. Fig 21
PZ8lJfcqB3

B) Reactie met 1% oplossing van kobaltnitraat in ethanol (88% ethanol + SiO2). De oplossing van hydroxybutyraatzout wordt ingedampt tot droogte bij een temperatuur van maximaal 90℃. Een paar druppels kobaltnitraatreagens worden toegevoegd aan een paar mg droog residu. In aanwezigheid van gamma-hydroxyboterzuurzouten kleurt de oplossing lila. Fig 22
PjqurY217J
 
Last edited by a moderator:

Mo0odi

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Aug 26, 2022
Messages
148
Reaction score
54
Points
28
Ik ben dol op je werk
 

rosechem

Buying through escrow
New seller
Language
🇬🇧
Joined
Mar 18, 2024
Messages
100
Reaction score
18
Points
18
Deals
2
Bedankt voor het delen
 

bigbadbear

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Jul 1, 2023
Messages
20
Reaction score
8
Points
3
je werkt echt hard. goed werk 👏👍
 

Queen

Don't buy from me
Member
Language
🇺🇸
Joined
May 22, 2023
Messages
2
Reaction score
2
Points
3
Meneer, dit werk is geweldig. Ik hoop een fase van ghb gesynthetiseerd uit gaba te produceren.
 

MisterAnonymous

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Sep 3, 2023
Messages
70
Reaction score
24
Points
8
Erg interessant, maar kunt u een video uploaden over hoe Gamma-butyrolacton te synthetiseren met 1,4BDO is veel eenvoudiger en ik heb 100L 1,4BDO liggen! 😅
 

TheAlchemist23

Don't buy from me
Resident
Language
🇮🇹
Joined
May 24, 2023
Messages
5
Reaction score
2
Points
3
Waarom een zwakke base als NaHCO3 gebruiken als NaOH efficiënter hydrolyseert en veelhhh schoner NaGHB oplevert?
 

CCL4 huffer

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
May 19, 2024
Messages
73
Reaction score
26
Points
18
nee waarom gewoon waarom behandel je dow corning high vac vet beter shits precius ga vaseline gebruiken of smt het verdient meer het verdient beter
 
Top