@Hank Schrader har helt rätt på de flesta punkter.
Det är dock faktiskt möjligt att producera metadonprekursorn utan lösningsmedel genom en reaktion av difenylacetonitril,
dimetylamino-2-kloropropan HCl och natriumhydroxid. De inblandade reaktionspartnerna bör malas mycket fint och
blandas väl. Efter att reaktionen har ägt rum kan extraktion utföras med dietyletyl
Vad som verkar mycket konstigt för mig är emellertid etylmagenesiumbromiden. Jag har redan förberett EMB otaliga gånger (för metadonsyntes
syntes, men också för andra synteser). EMB har inte en gulaktig färg och är inte ett klart reagens. EMB som jag har gjort hittills har alltid
hade en brungrå färg och hade alltid en lätt grumlighet.
till THF: Allt jag kan säga är att jag aldrig har använt THF för att tillverka EMB. Därför kan jag inte säga om metadonsyntes är möjlig med det (det är
definitivt användbar för Grignard). Jag använder det inte som Grignard-lösningsmedel eftersom det har obegränsad blandbarhet med H2O.
Du hade också rätt om namnet på metadonprekursorn. Det korrekta IUPAC-namnet är (
4S)-4-(dimetylamino)-2,2-difenylpentanenitril.
(3S)-4-(dimetylamino)-3-metyl-2,2-difenylbutanenitril är IUPAC-namnet för Isomethadone-prekursorn.
och här är Levomathadone & Dexromethadone