Som du sagde, kan jeg ikke se det endelige produkt af mekanismen på grund af logoet på billedet, men det ser ud til, at dobbeltbindingen dannes mellem N og kulstof C1 ud fra mekanismediagrammet. Hvis mit gæt om billedet er korrekt, så understøtter det billede, du har givet, min hypotese om, at iminmellemproduktet i reaktionen mellem amfetamin og formaldehyd har en dobbeltbinding mellem N og methylkulstoffet og IKKE mellem N og alfakulstoffet.
Hvis det mekanismefoto, du har givet, viser noget andet under det tildækkende logo, så send venligst et link til, hvor jeg kan se diagrammet uden logoet, da jeg gerne vil se det, men det ser ud til at understøtte det, jeg har sagt tidligere.
Men min mekanistiske forståelse er ikke i top og mangler bestemt ekspertise. Har du nogen idé om, hvordan ovenstående mekanisme kan generere en dobbeltbinding mellem N og alfa-kulstof, i betragtning af at O, der danner H2O-afgangsgruppen, er knyttet til formaldehyd C1-kulstof fra mekanismediagrammet?
Hvad angår "pålidelige data" om stereospecificiteten, har jeg ingen andre end den oprindelige Rhodium-artikel, der hævder, at syntesen er stereospecifik, som et andet medlem sagde tidligt i tråden på side 1 med svar, her: https:
//www.erowid.org/archive/rhodium/chemistry/amphetamine.methylation.html
I ovenstående artikel står der, at dannelse af imin med d-amfetamin og reduktion giver d-metamfetamin. I betragtning af at den aktuelt viste struktur (3) er identisk med phenylaceton-methylamin-iminen, hvis reduktion giver et racemisk produkt, er det klart, at en af de to må være forkert, ikke sandt?
Enten er amfetamin-formaldehyd-iminen anderledes end phenylaceton-methylamin-iminen, eller også er reaktionen ikke stereospecifik, som det er angivet i Rhodium-kilden.
Nogen med tilstrækkelige ressourcer kunne måske teste reaktionen med forskellige optiske blandinger af amfetamin og rapportere tilbage, men jeg kan ikke indsamle disse data.
Tak for jeres svar.