Synthese van dextroamfetamine (Nabenhauer, 1942)

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,659
Solutions
3
Reaction score
2,734
Points
113
Deals
1

Inleiding

Op dit moment zijn er veel manieren om dextroamfetamine te synthetiseren. Ze kunnen worden onderverdeeld in 3 soorten: biosynthese (met behulp van biomassa), directe synthese en synthese van racemische (de som van l- en d-isomeren) amfetamine gevolgd door scheiding van optische isomeren. In ons geval is gekozen voor een synthese waarbij eenvoudige reagentia en een snelle synthese worden gebruikt, die maximaal is aangepast aan "thuisomstandigheden". Het proces is als volgt: we verkrijgen de racemische amfetamine op de klassieke manier, vervolgens verdelen we het in 2 optische isomeren (l- en d-) door middel van de Nabenhower-methode [US patent 2276508, Nabenhauer FP, "Method for the separation of optically active alpha-methylphenethylamine", gepubliceerd 17 maart 1942, toegewezen aan Smith Kline French].

Synthese

Synthese van amfetamine uit P2NP via Al/Hg. Eerst maken we een aluminium amalgaam. Dit is nodig om het aluminium te reinigen van de sterke oxidelaag die zich vormt bij interactie met lucht. We nemen 14 g aluminiumfolie en scheuren het met onze handen in stukjes van 2x2, 3x3 cm groot. Zorg ervoor dat je scheurt, niet snijdt, om het oppervlak te vergroten. Leg het in een rondbodemkolf met 3 hals en vul de folie volledig met water.
QgptKG9Ajb
Nu bereiden we het kwikzout voor. We nemen een kwikthermometer uit de apotheek, wikkelen hem in papier en breken hem aan de onderkant. Giet al het kwik in een glas en voeg daar 4 ml salpeterzuur (70%) aan toe. Vergeet niet dat kwikdampen gevaarlijk zijn voor de gezondheid! Om de reactie op gang te brengen, moest het glas verwarmd worden tot ongeveer 50 graden, onder af en toe roeren. Al het kwik loste ongeveer 30 minuten op en een oranje gas, stikstofoxide (IV), kwam vrij uit het glas. De reactievergelijking is als volgt.
Hg + 4HNO3 ----> Hg(NO3)2 + 2NO2 + 2H2O
2
DAOGKxr3ge
Pipetteer 2 ml van de oplossing in een rondbodemkolf met folie. Na ongeveer 5 minuten verloor de folie zijn glans, werd dof en een klein laagje grijs slib (aluminiumhydroxide) verzamelde zich op de bodem van de kolf.
Bu6JYFy7DR
We laten de vloeistof weglopen en spoelen de folie 3 keer met water.
NpMPR8Hj6Q
Giet 30 ml water in de kolf, steek een thermometer in de linker keel van de kolf, steek een refluxkoeler in de middelste keel en steek een druppeltrechter met 110 ml P2NP-oplossing van 14% (het is fenylnitropropeen; 1-fenyl-2-methyl-2-nitroethyleen) in de rechter keel.
GmPF6QBVIS
Azijnzuur wordt vaak gebruikt om waterstof te produceren, maar ik "begin" de reactie om waterstof te produceren met water. Minder zuur medium, wat betekent dat er later minder alkali moet worden toegevoegd. Veel mensen stellen de vraag: "Hoe verwijder ik dit water?" Het is nergens voor nodig om water te verwijderen, het reageert met aluminium en er wordt waterstof verkregen.
2Al + 6H2O ---> 2Al (OH) 3 + 3H2
Het is heel belangrijk om te onthouden dat de reactie van P2NP-reductie gepaard gaat met een zeer! grote exotherm. Het is noodzakelijk om de temperatuur goed in de gaten te houden en oververhitting boven de 60 graden te voorkomen. Persoonlijk hield ik de temperatuur rond 50-55 graden. Als je je niet aan deze techniek houdt, vermindert de opbrengst van het product en krijg je een gekleurd (roze, oranje) product. De infusie van de hele P2NP duurde ongeveer 50 minuten. Vervang de druppeltrechter door een glazen stop. We kregen precies zo'n grijze oplossing.
GgE3p2QwIJ
Om de opbrengst te verhogen kun je de reactiemassa gedurende 30 minuten in een waterbad verwarmen bij een temperatuur van 50-60 graden.
68OZjuovtL
We koelen het mengsel af tot kamertemperatuur, plaatsen een plug in plaats van de thermometer en verwijderen de refluxkoeler. We maken een alkali-oplossing op basis van 1 deel natriumhydroxide - 2 delen water. De oplossing lost op bij verwarming, dus we wachten tot de oplossing is afgekoeld. Het is niet de moeite waard om vaste alkali in de reactiemassa te gieten of een hete oplossing te gieten, omdat dit de opbrengst verlaagt, net als oververhitting. Giet tot kamertemperatuur afgekoelde alkali in de reactiemassa tot pH = 11-12, wacht 30-40 minuten tot al het zwevende aluminium is opgelost en gele olie naar boven komt drijven. Tegelijkertijd controleren we ook de temperatuur. Reactievergelijkingen.
2Al + 2NaOH + 6H2O ==> 2Na[Al(OH4)] + 3H2
NaOH + Al (OH)3 ---> Na[Al(OH)4]

XneMCjIBi5
We gieten alles in een scheitrechter. We wachten op de scheiding van de lagen. Neem de olieachtige fractie.
L27S4gwQBC
We extraheren amfetamine uit het slib door het 3 keer te wassen met 10 ml petroleumether. Verdeel het bovenste deel met een scheitrechter. Combineer alle extracten met "olie" en leg ze in ijswater om af te koelen.
S38OLuUocN
Er blijft een grote druppel water achter op de bodem van het glas, die wordt afgescheiden op een scheitrechter. Giet de bovenste laag in een glas en droog boven watervrij magnesiumsulfaat. Daar reinigen we de amfetamine van de resten kwik en water.
0Tm2LEXsMx
We filteren de vloeistof uit vast magnesiumsulfaat op een Buchnertrechter.
YJec3qgr7u
Ik neem geconcentreerd 98% zwavelzuur. Bereid een oplossing van zwavelzuur in aceton in een volumeverhouding van 1:10. Ik heb de technische aceton uit de bouwmarkt genomen en gedestilleerd, waarbij ik de "koppen" en "staarten" heb verwijderd. Daarna heb ik het gedroogd met watervrij magnesiumsulfaat. Veel mensen vragen of het mogelijk is om een oplossing in IPA te maken. Ja, dat kan, maar IPA (isopropylalcohol) verdampt langer dan aceton.
I1S2LGc4Wu
Druppel voor druppel, voorzichtig en onder roeren, aanzuren met zwavelzuur in aceton tot pH = 6. Op de bodem vormt zich een wit neerslag.
SPLgNt3rIl
Koel de reactiemassa af in ijswater, filtreer het neerslag op een Buchnertrechter, spoel na met 3 ml koude aceton.
UKm7rsOBq9
Droog het gefilterde product aan de lucht en weeg het.
3eEDqIubfP
7,55 g (0,0205 mol) amfetaminesulfaat werd verkregen.
Berekeningen:
m (P2NP) = 110 * 0,14 = 15,4 g.
n (P2NP) = 15,4 / 163,17 = 0,094 mol.
n (amfetaminesulfaat) = n (P2NP) = 0,094 mol.094 mol.
n (amfetamine base)= 0,0205 * 2 = 0,0410 mol.
De reactieopbrengst is 0,0410 /0,094 = 43,6%.
Je gaat een andere reactie uitvoeren met zwavelzuur. Amfetamine vrije base 2 mol + 1 mol zwavelzuur = 1 mol amfetaminesulfaat. Als je amfetaminesulfaat telt, moet je je mol resultaat van amfetaminesulfaat met twee vermenigvuldigen omdat je 2 mol amfetamine base neemt voor 1 mol amfetaminesulfaat.

Extractie van d-amfetamine

We hebben racemische amfetamine. Het bevat 1 molecuul d-amfetamine per 1 molecuul l-amfetamine. Vervolgens wordt 6 g racemaat genomen en opgelost in 6 ml water, een alkali-oplossing wordt toegevoegd om pH = 11 te bereiken.
TpLxwNeCbH
Extraheer met 5 ml petroleumether en verwarm de oplossing, voeg 2,45 g d-wijnsteenzuur in alcoholoplossing toe aan het mengsel. Voeg dan alcohol toe tot het volledig is opgelost en koel af onder roeren. Het l-amfetamine d-wijnsteenzout slaat neer. De d-amfetamine blijft achter in de oplossing. Je kunt de procedure voor het reinigen van het neerslag van l-amfetamine d-wijnsteenzout met methanol herhalen om de opbrengst te verhogen.
Wu8BQgZUAR
We slaan d-amfetamine neer met een extra hoeveelheid d-wijnsteenzuur. We filteren het neerslag, krijgen de base van d-amfetamine en voegen alkali toe tot pH = 11.
5SAJ47GXOg
We zuren de d-amfetamine base aan tot pH = 6 met een oplossing van zwavelzuur in aceton. Dit geeft 2,63 g d-amfetaminesulfaat. De opbrengst is 2,63 / 3 = 87,7%.
MRmSawXxbf
Deze extractiemethode is geldig voor amfetamine, die via een willekeurige route is gesynthetiseerd. Er is een andere manier om dextroamfetamine te verkrijgen.

Bron

Nabenhauer, Fred P. "Methode voor de scheiding van optisch actieve alfa-methylfenethylamine." U.S. Patent No. 2,276,508. 17 Mar. 1942.
 
Last edited:

diogenes

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 27, 2021
Messages
183
Reaction score
94
Points
28
Hallo, geweldige uitleg, ik ben al heel lang op zoek naar deze duidelijkheid. Slechts twee vragen. Zuiver H2SO4 is moeilijk te krijgen in mijn land, ze verkopen aquariumfosforregelaars met H3SO4 (orthosulfurinezuur), zou dit ook goed zijn? Wat is het beste in de handel verkrijgbare sulfaat dat door jullie wordt aanbevolen? Wat moet er worden gebruikt voor het baseren van de oplossing (in de handel verkrijgbaar). Ik denk dat natronloog in lagere concentraties verkrijgbaar is, zou dit ook voldoende zijn? Hartelijk dank voor uw hulp.
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,659
Solutions
3
Reaction score
2,734
Points
113
Deals
1
Hallo. Je kunt verdund zwavelzuur (H2SO4) gebruiken, maar in grotere hoeveelheden. Zwavelzuur (H2SO3) is niet geschikt omdat het een zwak zuur is en zwavelzuur (H2SO4) sterk. Natronloog is hetzelfde als natriumhydroxide.
H3SO4 (orthozwavelzuur) bestaat niet.
 
Last edited by a moderator:

diogenes

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 27, 2021
Messages
183
Reaction score
94
Points
28
Hallo, sorry, mijn fout, ik heb fosforzuur (H3PO4) domweg verward met zwavelzuur (H2SO4). Mijn vraag is eigenlijk waar ik zwavelzuur (H2SO4) kan krijgen. Fosforzuur is gemakkelijk verkrijgbaar, maar op de een of andere manier vind ik het niet zo stimulerend als het sulfaat. (Je post verduidelijkt en kwantificeert eindelijk het verschil een ander onderwerp, maar zelfs als je het aanpast voor de dosis blijft het achter - ik vraag me af of absorptie/excretie anders kan zijn - maar dat is hier off topic). Het zou dus geweldig zijn als ik deze scheidingsmethode uiteindelijk met D-sulfaat zou kunnen proberen.

Nog een vraag, maakt het type of de concentratie alcohol uit bij het toevoegen van het wijnsteenzuur? bedankt
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,659
Solutions
3
Reaction score
2,734
Points
113
Deals
1
Maakt niet uit.

Je kunt het vinden als accu-elektrolyt in een ijzerwinkel of autozaak, het bevat ~36% zwavelzuur.
 

diogenes

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 27, 2021
Messages
183
Reaction score
94
Points
28
Bedankt voor de informatie, het werkte wonderwel. Ik heb het water ingedampt en heb nu een behoorlijk geconcentreerde H2SO4. Wat is de verhouding zwavelzuur en aceton? Gaan ze niet allerlei nieuwe moleculen maken als ze met elkaar vermengd worden? Sorry als het een domme vraag is, maar ik ben een beetje huiverig voor het mengen van de twee samen. Ook de NaOH-oplossing voor het baseren: Ik heb ongeveer 40% oplossing, maakt de concentratie uit?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,659
Solutions
3
Reaction score
2,734
Points
113
Deals
1
Bereid een oplossing van zwavelzuur in aceton in een volumeverhouding van 1:10. (с)
Neem 1 volume zuur en 10 volumes aceton

Het zal goed zijn. Je moet pH= 11-12 bereiken, dus de concentratie is niet zo belangrijk.
 

diogenes

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 27, 2021
Messages
183
Reaction score
94
Points
28
Hartelijk dank, Patton. Ik zal verslag uitbrengen als ik deze scheiding uitprobeer, ik hoop dat ik een relatief goede opbrengst krijg.
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,659
Solutions
3
Reaction score
2,734
Points
113
Deals
1
Veel succes!
 
Last edited by a moderator:

diogenes

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 27, 2021
Messages
183
Reaction score
94
Points
28
Hallo :) Ik keek naar de getallen in de procedure omdat ik nog steeds wacht op wat oplosmiddelen. Bij het starten van de D-amfetaminezuivering lijkt de 6 ml water die wordt gegeven veel te weinig. De oplosbaarheid van het sulfaatzout wordt gegeven als 8,8 deel water op één deel amph. sulfaat. Is het geen typefout, bedoelde je niet 60ml? Hier is een link, maar ik heb het niet dubbel gecontroleerd in de Merck:

Als ik het originele patent lees, lijkt Nabenhauer te zeggen dat als er te weinig D-wijnsteenzuur wordt toegevoegd, de L-isvorm het eerst kristalliseert (zoals jij hierboven beschrijft), maar als er te veel D-wijnsteenzuur wordt toegevoegd, dan is het de D-isvorm die het eerst kristalliseert. Kun je toevallig de chemie hierachter uitleggen? Waarom kristalliseert de ene isomeer sneller dan de andere? Waarom verandert het als er een overmaat wijnsteenzuur wordt toegevoegd?

Ik zou het erg op prijs stellen als u hier wat licht op zou kunnen werpen, ik kon geen bron vinden, maar misschien is dit omdat het voor de hand ligt voor iemand met meer scheikundige kennis/ervaring. bedankt
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,659
Solutions
3
Reaction score
2,734
Points
113
Deals
1
Je kunt water toevoegen tot het volledig oplost met een minimum aan water. Daarna voeg je alkalische wateroplossing toe met water, waardoor het ook oplost.
Simpel gezegd: eerst wordt de stereoselectieve reactie uitgevoerd op een "gemakkelijkere" en energiezuinigere manier met l-isomeer en daarna volgt de tweede manier op een energiezuinigere manier.
 
Last edited by a moderator:

SergMarsian

Don't buy from me
New Member
Joined
Feb 17, 2022
Messages
2
Reaction score
1
Points
1
Hallo, omdat er geen dextroamfetamine op de markt is en ik het nodig heb, moet ik het zelf maken, ik ben een beginner, dus ik heb wat vragen, zoals ik het begrijp eerst met het gebruik van wijnsteenzuur met methanol - L amfetamine valt in het neerslag en dan moet je een oplossing te nemen zonder dit neerslag en voeg zonder alcohol gewoon d wijnsteenzuur en alkali totdat de PH bereikt 11 en pas dan kan het worden gefilterd en krijg je een droge basis van D amfetamine, waarna aanzuren met zwavelzuur in aceton en filtratie om droge pure d amfetamine te krijgen, toch?

Heb je wijnsteenzuur D(-) of D(+) nodig?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,659
Solutions
3
Reaction score
2,734
Points
113
Deals
1
Hallo, geen verschil.
Het is beter om ethanol te nemen
"een extra hoeveelheid d-wijnsteenzuur" betekent d-wijnsteenzuuroplossing, sorry voor de onnauwkeurigheid.
bevestigend
 

SergMarsian

Don't buy from me
New Member
Joined
Feb 17, 2022
Messages
2
Reaction score
1
Points
1
Hartelijk dank voor de antwoorden, nog een vraag over de alcoholische oplossing van d-wijnsteenzuur, d-wijnsteenzuur met ethanol (96%) in welke verhouding mengen? tot het wijnsteenzuur oplost?
 

diogenes

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 27, 2021
Messages
183
Reaction score
94
Points
28
Hoi Serg, ik denk dat het neerslaat wanneer je de extra D-wijnsteenzuuroplossing toevoegt, en dit is wanneer je filtert, zodat je een min of meer droog neerslag krijgt dat D-wijnsteenzuur-D-amfetamine is. Vervolgens voeg je een alkalische oplossing toe om de base vrij te maken van het wijnsteenzuur, zodat je een dun laagje D-amfetamine base krijgt bovenop een wateroplossing van natrium- en wijnsteenzuur. Dan moet je de base extraheren met zo min mogelijk oplosmiddel om het zeer dicht te maken, en dan zwavelzuur/aceton toevoegen om D-amfetaminesulfaat neer te slaan.
 

diogenes

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 27, 2021
Messages
183
Reaction score
94
Points
28
Patton, zou het niet beter zijn om 100% ethanol te gebruiken, het te drogen boven wat MgSO4 en het te destilleren?

Serg, we zitten ongeveer in hetzelfde schuitje, ik ben scheikunde gaan studeren met hetzelfde probleem dat er alleen racemische amfetamine beschikbaar is. Dat gezegd hebbende, Patton laat het zo makkelijk klinken, omdat het makkelijk is als je eenmaal op zijn niveau in de chemie zit. Er zijn veel kleine details die je goed moet doen, bijvoorbeeld het hebben van zuivere reagentia watervrije aceton, zwavelzuur etc. Laat me weten hoe het je vergaat.
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,659
Solutions
3
Reaction score
2,734
Points
113
Deals
1
Ja, het is beter om de opbrengst van rxn te verhogen
 

ASheSChem

Don't buy from me
Resident
Joined
Apr 10, 2022
Messages
297
Reaction score
161
Points
43

Ik begrijp niet hoe je de opbrengst berekent :x
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,659
Solutions
3
Reaction score
2,734
Points
113
Deals
1
We namen 6 g racemaat = 3 g D-amph+3 g L-amph
We kregen
2,63 g opbrengst = x%
3,0 g theorie = 100%

2.63*100/3=87.7%
 

Pororo

See my products
Seller
Language
🇺🇸
Joined
Jan 23, 2024
Messages
80
Reaction score
36
Points
18
Deals
11
Bedankt voor deze interessante studie. Maar ik ben verbaasd over je wijnsteenzuurverhoudingen.
6 g amfosulfaat is 3,49 g racemische amfobase. Waarom gebruik je dan 2,45 g d-wijnsteenzuur? Het moet komen in molaire verhoudingen 1:4, d.w.z. 0,97 g d-wijnsteenzuur is genoeg????
 
Last edited:
View previous replies…

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,659
Solutions
3
Reaction score
2,734
Points
113
Deals
1
Ik heb je hierboven het citaat van de Nabenhauer methode gestuurd. Lees het volledige artikel zorgvuldig. Ik vertel je hetzelfde.

In overeenstemming met dit artikel, als je de verhouding neemt zoals je zei (1 mol amine met 0,25 mol d-wijnsteenzuur), krijg je 0,2-0,25 mol d-amine d-bitartraat in het neerslag uit 1 mol aminevrije base.

YPkdf9lQsb


De vergelijking van deze reactie (uit citaat):

1 mol d,l-amine + 1,2 mol d,l-wijnsteenzuur = 0,5 mol d-amine d-bitartraat (2 delen aminebace per 1 deel zuur)
het zout wordt neergeslagen

je neemt
1 mol d,l-amine + 0,25 mol d-wijnsteenzuur = 0,25 mol d-amine d-bitartraat zoals ik voorstel. Waarschijnlijk krijg je dan d-amine d-tartraat (1:1 base:zuur) zout, dat ook onoplosbaar is in dit oplosmiddel. Het is moeilijk te voorspellen. Ik heb geen details van je experiment gezien. Alleen je woorden.


Als je je argument wilt bewijzen, voer dan je experiment uit met afbeeldingen in de commentaarsectie of in een nieuw bericht.
 
Last edited:

Pororo

See my products
Seller
Language
🇺🇸
Joined
Jan 23, 2024
Messages
80
Reaction score
36
Points
18
Deals
11
Ik snap je idee. Ik weet niet waarom je denkt dat je bitartraat krijgt. Misschien vanwege ethanol.

Als ik de termen goed begrijp, betekent tartraat 1:2, maar bitartraat 1:1 molaire verhoudingen!!!

Maar ik gebruik geen ethanol. Ik gebruik andere oplosmiddelen.

Wat ik weet is dat de kristallisatie stopt zodra er 0,25 mol zuur is verbruikt met een opbrengst van 95%. Als er dan 0,25 mol tegengesteld zuur wordt toegevoegd, begint de neerslag weer met een opbrengst van 95%.
En nu, toen 0,25 van L en 0,25 van D werden toegepast, als ik probeer om meer D of L of DL zuur toe te voegen aan moeder vloeistof - er gebeurt niets. Het lijkt erop dat er geen base is, ph is ook zuur.
Voor het bewijs, kan zijn, kan zijn, bij gelegenheid. Ik weet niet zeker wanneer ik weer amfescheiding ga doen, eind september misschien.
 
Last edited:
Top