Synthese van dextroamfetamine (Nabenhauer, 1942)

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,660
Solutions
3
Reaction score
2,735
Points
113
Deals
1
We namen 6 g racemaat = 3 g D-amph+3 g L-amph
We kregen
2,63 g opbrengst = x%
3,0 g theorie = 100%

2.63*100/3=87.7%
 

Pororo

See my products
Seller
Language
🇺🇸
Joined
Jan 23, 2024
Messages
80
Reaction score
36
Points
18
Deals
11
Bedankt voor deze interessante studie. Maar ik ben verbaasd over je wijnsteenzuurverhoudingen.
6 g amfosulfaat is 3,49 g racemische amfobase. Waarom gebruik je dan 2,45 g d-wijnsteenzuur? Het moet komen in molaire verhoudingen 1:4, d.w.z. 0,97 g d-wijnsteenzuur is genoeg????
 
Last edited:
View previous replies…

Pororo

See my products
Seller
Language
🇺🇸
Joined
Jan 23, 2024
Messages
80
Reaction score
36
Points
18
Deals
11
Beste, het lijkt erop dat je vergeten bent dat wijnsteenzuur twee moleculen base bindt. Hetzelfde als zwavelzuur. Je moet delen [ 0,01632 mol (2,45g/150,09g/mol) ] / 2 = 1,23
 

Pororo

See my products
Seller
Language
🇺🇸
Joined
Jan 23, 2024
Messages
80
Reaction score
36
Points
18
Deals
11
Heb je dit deel zelf gedaan?
Dat heb ik gedaan. Ik was behoorlijk verrast door het resultaat, maar toen controleerde ik de eigenschappen...
Het werkt hetzelfde als zwavelzuur: een molecuul d of l wijnsteenzuur bindt 2 moleculen base.
Ik denk dat er dezelfde fout zit in je dextrometh uitleg. Of er wordt een overmaat zuur toegevoegd om een andere technische reden (bijvoorbeeld om de oplosbaarheid te verminderen).
 
Last edited:

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,660
Solutions
3
Reaction score
2,735
Points
113
Deals
1
Hoe heb je dit feit vastgesteld?
 

Pororo

See my products
Seller
Language
🇺🇸
Joined
Jan 23, 2024
Messages
80
Reaction score
36
Points
18
Deals
11
In bepaalde oplosmiddelen zie je het duidelijk, wanneer je zuurzout toevoegt begint het onmiddellijk neer te slaan.
Je kent het gewicht, dus je weet hoeveel zuur je moet toevoegen.
Als je een deel van het hele zuur toevoegt, kun je de vaste stoffen filteren en meer toevoegen en kijken of het zout neerslaat of niet.
Zout stopt met neerslaan ongeveer als je molair 1:4 bereikt.
De opbrengst is ongeveer 95.
Probeer het en je zult het zien. Of controleer de specificaties van wijnsteenzuur.
 

Pororo

See my products
Seller
Language
🇺🇸
Joined
Jan 23, 2024
Messages
80
Reaction score
36
Points
18
Deals
11
http://bbzzzsvqcrqtki6umym6itiixfhni37ybtt7mkbjyxn2pgllzxf2qgyd.onion/attachments/q6lca7lcd0-jpg.37905/
Uit deze post.
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,660
Solutions
3
Reaction score
2,735
Points
113
Deals
1
Hoi. Ik heb de bron van deze methode nog eens gelezen [bijgevoegd bij de post] en ontdekte dat ik onjuist was in mijn mening, maar jij ook in de jouwe, beste @Pororo.

Zoals de auteur zei, reageren twee mol fenylethylamine met één mol d-wijnsteenzuur en vormen de oplossing van het neutrale zout d,l-fenylethylamine d-tartraat (zoals je zei, 2 mol amine en 1 mol zuur). D-fenylethylaminezout wordt opgelost in de oplossing terwijl het l-isomeer neerslaat. Dus mijn verhoudingen kloppen, maar de betekenis van mijn woorden in bovenstaande opmerkingen niet.
BYkt8cau3g

Ik waardeer jullie opmerkingen echt, jullie hebben geholpen om een fout te vinden.
 

Pororo

See my products
Seller
Language
🇺🇸
Joined
Jan 23, 2024
Messages
80
Reaction score
36
Points
18
Deals
11
Ik weet niet hoe jij rekent, maar er zit natuurlijk GEEN enkele fout in mijn berekeningen.
Als je de hele 1 mol base wilt aanzuren met DL-wijnsteenzuur, moet je 0,5 mol van dit zuur gebruiken.
Als je alleen D of L wilt extraheren uit 1 mol base met D- of L-wijnsteenzuur, moet je 0,25 mol D- of L-zuur gebruiken.
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,660
Solutions
3
Reaction score
2,735
Points
113
Deals
1
Ik heb je hierboven het citaat van de Nabenhauer methode gestuurd. Lees het volledige artikel zorgvuldig. Ik vertel je hetzelfde.

In overeenstemming met dit artikel, als je de verhouding neemt zoals je zei (1 mol amine met 0,25 mol d-wijnsteenzuur), krijg je 0,2-0,25 mol d-amine d-bitartraat in het neerslag uit 1 mol aminevrije base.

YPkdf9lQsb


De vergelijking van deze reactie (uit citaat):

1 mol d,l-amine + 1,2 mol d,l-wijnsteenzuur = 0,5 mol d-amine d-bitartraat (2 delen aminebace per 1 deel zuur)
het zout wordt neergeslagen

je neemt
1 mol d,l-amine + 0,25 mol d-wijnsteenzuur = 0,25 mol d-amine d-bitartraat zoals ik voorstel. Waarschijnlijk krijg je dan d-amine d-tartraat (1:1 base:zuur) zout, dat ook onoplosbaar is in dit oplosmiddel. Het is moeilijk te voorspellen. Ik heb geen details van je experiment gezien. Alleen je woorden.


Als je je argument wilt bewijzen, voer dan je experiment uit met afbeeldingen in de commentaarsectie of in een nieuw bericht.
 
Last edited:

Pororo

See my products
Seller
Language
🇺🇸
Joined
Jan 23, 2024
Messages
80
Reaction score
36
Points
18
Deals
11
Ik snap je idee. Ik weet niet waarom je denkt dat je bitartraat krijgt. Misschien vanwege ethanol.

Als ik de termen goed begrijp, betekent tartraat 1:2, maar bitartraat 1:1 molaire verhoudingen!!!

Maar ik gebruik geen ethanol. Ik gebruik andere oplosmiddelen.

Wat ik weet is dat de kristallisatie stopt zodra er 0,25 mol zuur is verbruikt met een opbrengst van 95%. Als er dan 0,25 mol tegengesteld zuur wordt toegevoegd, begint de neerslag weer met een opbrengst van 95%.
En nu, toen 0,25 van L en 0,25 van D werden toegepast, als ik probeer om meer D of L of DL zuur toe te voegen aan moeder vloeistof - er gebeurt niets. Het lijkt erop dat er geen base is, ph is ook zuur.
Voor het bewijs, kan zijn, kan zijn, bij gelegenheid. Ik weet niet zeker wanneer ik weer amfescheiding ga doen, eind september misschien.
 
Last edited:
Top