P2P till (d)-fenyl-2-propanol möjligt?

K-Cyanide

Don't buy from me
New Member
Joined
Jan 1, 2023
Messages
64
Reaction score
76
Points
18
Ämnet är också av stort intresse för mig, om än ur en annan synvinkel. Upplösningen av racemisk metamfetaminfri bas kan göras utan lösningsmedel genom min favoritförening (grin):
O,O`(+)-dibenzoyl-d-vinsyra i bra utbyten. (80-85% ).

Jag vill dock fråga om någon har erfarenhet av den så kallade RRR-processen. RRR står för resolution-racemisation-recycling, för att återracemisera den oönskade l-isomeren tillbaka till en 50:50 racemisk blandning. Detta utförs med hjälp av en liten mängd av en radikal initiator som AIBN och en källa till tiylradikaler (t.ex. metyltioglykolat). På detta sätt kan man köra upp utbyten från teoretiska 50% till över 90% genom att köra processen flera gånger. Jag kunde inte hitta något rimligt förfarande skriva ner hittills.
 

花谢花开

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 12, 2023
Messages
16
Reaction score
3
Points
3
Vilken dibenzoylvinsyra använder du för att dela cas? Är det den flytande delen eller kristalldelen? Kan du förklara det i detalj? Jag håller med om den här metoden. Jag tycker att det är bättre än vinsyra. Tack så mycket.
 
View previous replies…

OrgUnikum

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 22, 2023
Messages
298
Reaction score
245
Points
43
Ja, o,o-dibenzoyl-d-vinsyra är den enda som nämns i litteraturen som fungerar för kiral upplösning av meth genom den vanliga processen. Sök efter "holländsk upplösning" för en beskrivning av hur det görs. Vanlig vinsyra visar ingen separation. Processen som är tänkt att fungera genom löslighetsskillnader fungerar enligt en helt annan princip och det kan fungera, eller inte. Jag vet inte.
I det långa loppet kommer alla kirala synteser att vara mer givande, ingen tvekan om detta.
Alla som planerar att använda AIBN bör informera sig mycket väl om hur man hanterar det här, det är ganska otäckt.
 

OrgUnikum

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 22, 2023
Messages
298
Reaction score
245
Points
43
Det här är vad du behöver veta....

Optisk upplösning av N-metylamfetamin via diastereoisomerisk saltbildning med 2R,3R-O,O´-Di-p-toluoylvinsyra
DÁVID KOZMA, ZOLTÁN MADARÁSZ, CSABA KASSAI OCH ELEMÉR FOGASSY
Department of Organic Chemical Technology, Technical University of Budapest, Budapest, Ungern
CHIRALITY 11:373-375 (1999)
 

Attachments

  • APgLzjaD58.pdf
    57 KB · Views: 365

OrgUnikum

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 22, 2023
Messages
298
Reaction score
245
Points
43
Holländsk resolution och en massa annat som rör allt detta bra förklarat:

RIJKSUNIVERSITEIT GRONINGEN

Upplösning av rakemater genom kristallisation
Additiv och utmattning
Proefskrift
 

Attachments

  • JRdgfBtFPb.pdf
    8.2 MB · Views: 350
Top