- Language
- 🇬🇧
- Reaction score
- 39
mit første forsøg på at lave l-pac, her er min opskrift, jeg er ikke sikker på, at det hele er korrekt, men jeg prøver alligevel.
2,5 liter H2O
87,50 g melasse
Gær og næring
20 ml benzaldehyd
75 ml ether
i en 5-liters demijohn hældes 2,5 liter H2O og 87,50 g melasse,
mæt vask med ren ilt,
Tilsæt gær og næring, og lad det gære i ca. 8 timer,
når vasken er hurtigt gærende, tilsættes 10 ml benzaldehyd,
efter 4 timer eller deromkring tilsættes yderligere 10 ml benzaldehyd, og lad det gære i yderligere 12 timer eller mere,
Fjern gæren, når den er færdig,
ekstraher l-pac med 50 ml ether og derefter 25 ml ether,
kombiner ether og destillér
indsamle l-pac?
teoretisk udbytte 10ml er 50% konvertering.
feedback er værdsat, og jeg vil sende mine resultater, når jeg er færdig.
2,5 liter H2O
87,50 g melasse
Gær og næring
20 ml benzaldehyd
75 ml ether
i en 5-liters demijohn hældes 2,5 liter H2O og 87,50 g melasse,
mæt vask med ren ilt,
Tilsæt gær og næring, og lad det gære i ca. 8 timer,
når vasken er hurtigt gærende, tilsættes 10 ml benzaldehyd,
efter 4 timer eller deromkring tilsættes yderligere 10 ml benzaldehyd, og lad det gære i yderligere 12 timer eller mere,
Fjern gæren, når den er færdig,
ekstraher l-pac med 50 ml ether og derefter 25 ml ether,
kombiner ether og destillér
indsamle l-pac?
teoretisk udbytte 10ml er 50% konvertering.
feedback er værdsat, og jeg vil sende mine resultater, når jeg er færdig.
- Language
- 🇬🇧
- Reaction score
- 280
Det lader ikke til at være forstået, at dette er en kondensationsreaktion mellem to aldehyder. Benzaldehyd og - hvad? Så acetaldehyd tilsættes, og så har man den anden. Eller acetone i det østrigske patent, som onkel Fester solgte (det virker ikke rigtig som de fleste af hans ting). Eller der tilsættes pyruvat, som er en energikilde for gæren, og som danner acetaldehyd i processen.
Så hvis du gør dette uden et andet aldehyd eller en forløber for det, vil der være brug for TO benzaldehyder, da benzaldehyd + benzaldehyd også fungerer, men selvfølgelig reduceres det maksimale udbytte fra benzaldehyd til det halve.
Og dextrose og frucose kan give energi, men ingen aldehyd til reaktionen.
Så hvis du gør dette uden et andet aldehyd eller en forløber for det, vil der være brug for TO benzaldehyder, da benzaldehyd + benzaldehyd også fungerer, men selvfølgelig reduceres det maksimale udbytte fra benzaldehyd til det halve.
Og dextrose og frucose kan give energi, men ingen aldehyd til reaktionen.
↑View previous replies…
- Language
- 🇬🇧
- Reaction score
- 280
Natriumpyruvat er den gyldne standard. Calciumpyruvat fungerer også. Problemet er, at du skal bruge en helvedes masse af det, så til seriøs produktion er acetaldehyd bedre egnet. Hvis du kan købe paraldehyd, er det perfekt, det kan nemt depolymeriseres til acetaldehyd og er langt bedre at håndtere.
Med acetaldehyd skal du dog tilføje en energikilde som saccharose eller dextrose.
Tricket med pyruvat er, at det ikke har brug for, at gæren fermenterer.
Med acetaldehyd skal du dog tilføje en energikilde som saccharose eller dextrose.
Tricket med pyruvat er, at det ikke har brug for, at gæren fermenterer.