Zoals je al zei, kan ik het eindproduct van het mechanisme niet zien vanwege het logo op de foto, maar het lijkt erop dat de dubbele binding wordt gevormd tussen de N en koolstof C1 uit het mechanisme diagram. Als mijn gok over de foto juist is, dan ondersteunt de foto die je hebt gegeven mijn hypothese dat in de reactie tussen amfetamine en formaldehyde het imine-intermediair een dubbele binding heeft tussen N en de methylkoolstof en NIET tussen N en de alfakoolstof.
Als de foto van het mechanisme die je hebt gegeven iets anders laat zien onder het afsluitende logo, stuur dan alsjeblieft een link naar waar ik het diagram zonder logo kan zien, want ik zou het graag willen zien, maar het lijkt te ondersteunen wat ik eerder heb gezegd.
Mijn mechanistisch inzicht is echter niet van de bovenste plank en het ontbreekt me zeker aan expertise. Heb je enig idee hoe het bovenstaande mechanisme een dubbele binding tussen N en de alfakoolstof kan genereren, gezien het feit dat de O die de H2O-verlatende groep vormt, vastzit aan de formaldehyde C1-koolstof uit het mechanisme-diagram?
Wat betreft "betrouwbare gegevens" over de stereospecificiteit, heb ik geen andere dan dat het oorspronkelijke Rhodium-artikel beweert dat de synthese stereospecifiek is, zoals een ander lid al vroeg in de thread op pagina 1 van de reacties zei, hier:
https://www.erowid.org/archive/rhodium/chemistry/amphetamine.methylation.html
Het bovenstaande artikel stelt dat het vormen van imine met d-amfetamine en reduceren d-metamfetamine oplevert. Aangezien de huidige structuur (3) identiek is aan de fenylaceton-methylamine-imine, waarvan de reductie een racemisch product oplevert, is het duidelijk dat een van de twee fout moet zijn, toch?
Of de amfetamine-formaldehyde-imine is anders dan de fenylaceton-methylamine-imine, of de reactie is niet stereospecifiek zoals in de rodiumbron staat.
Iemand met voldoende middelen zou de reactie misschien kunnen testen met verschillende optische mengsels van amfetamine en verslag uitbrengen, maar ik kan deze gegevens niet verzamelen.
Bedankt voor uw antwoorden.