- Language
- 🇬🇧
- Reaction score
- 7
Jag syntetiserade framgångsrikt nitroetan men inte ren kan jag göra p2np med oren nitroetan.
HIGGS BOSSON
Expert
- Solutions
- 1
- Reaction score
- 884
Beror på hur smutsig din nitroetan är. Prova att lägga några gram i mikrovågsugnen som ett experiment.
↑View previous replies…
Tillsätt 215 ml absolut etanol
Tillsätt 108 ml (2 mol) svavelsyra långsamt efter att tillsatsen är klar. Värm till 80 grader i 2,5 timmar.
Stäng av värmen och kyl blandningen
Lägg den i en platta, ta sedan 200 gram natriumkarbonat och tillsätt det tills det motsvarar pH 8
Därefter väntar du timmar för att natriumkarbonatet ska reagera väl. Utan att tillsätta vatten finns det lite etanol. Låt den avdunsta till luften.
Utbytet är 290 gram
Blandade mol natriumetylsulfat
Mol natriumsulfat
Jag använde 2 mol svavelsyra och producerade en mol etylsulfat
En mol svavelsyra förblir oreagerad
Natriumsulfat, det spelar ingen roll, separera inte någonting. Lägg allt och tillsätt 1 mol natriumnitrit 103 gram med 50 ml vatten och starta destillationen.
Tillsätt 108 ml (2 mol) svavelsyra långsamt efter att tillsatsen är klar. Värm till 80 grader i 2,5 timmar.
Stäng av värmen och kyl blandningen
Lägg den i en platta, ta sedan 200 gram natriumkarbonat och tillsätt det tills det motsvarar pH 8
Därefter väntar du timmar för att natriumkarbonatet ska reagera väl. Utan att tillsätta vatten finns det lite etanol. Låt den avdunsta till luften.
Utbytet är 290 gram
Blandade mol natriumetylsulfat
Mol natriumsulfat
Jag använde 2 mol svavelsyra och producerade en mol etylsulfat
En mol svavelsyra förblir oreagerad
Natriumsulfat, det spelar ingen roll, separera inte någonting. Lägg allt och tillsätt 1 mol natriumnitrit 103 gram med 50 ml vatten och starta destillationen.