Jag måste säga till dig OrgUnikum att jag naturligtvis inte trodde att du hade alla svaren. Men det är därför det är bra att läsa böcker, patent, publikationer från litteratur etc etc.. Bara för att du ska säga att Leuckart-reaktionen inte fungerar med lägre temperaturer, och jag har läst böcker och böcker (Moore, Fester, Snow, "Dr Buzz"), och jag måste bara följa dina instruktioner, när du har hävdat så många, flase info, och detta är bara min åsikt. Du känner inte mig. Du känner inte till min ålder och utbildning.
Jag är nyfiken när du sa: "Fungerar dock inte. Inte för vad vi gör. Varför inte? Jag vet inte, men det fungerar inte."
Jag förstår inte det här: Vad menade du med 160 C? Reaktionstemperatur med formiat? Och om så är fallet, om det är så, att göra formamid "in-situ", det kan jag helt acceptera och relatera till. Du skrev också något om att man behöver en mycket bra kolonn när man ska värma till 160 C, och lite tryck. Hur kommer det sig? Vad menade du med det? Jag har 3 olika och jag använder en rak kolonn för avvattning och 100-120C i några timmar tills jag är nöjd med reaktionsblandningen, när P2P är helt blandad med smält formiat eller vattenfri formamid. Du hävdade också att vattnet gör tricket när du använder myrsyra med formamid. Jag vet inte vad som är det påståendet, men jag skulle bara lägga vatten utan den "värdelösa" myrsyran i reaktionsblandningen. Myrsyra kan användas många hydrogeneringar. Det är också ganska vanligt att använda med nickel i reduktioner, och Leuckart, som vi alla borde veta, är reduktiv amineringsprocess. Myrsyra som reduktionsmedel och ammoniak som aminkälla, för att göra det enkelt men också rätt. I Leuckart är det bra att använda formamid med bara katalytisk mängd ammoniumformiat som katalysator (0,1-0,5 molär ekvivalent). Detta är allmän kunskap.
Jag är verkligen fortfarande en nybörjare och lär mig varje gång, särskilt från bra konversationer, böcker etc. Men jag lär mig inte när du säger som om du bara vet, men inte kan förklara ens för att ge en antydan. Det är något som jag tar som att någon bara leker med mig. Leuckart hatar vatten. Katalysatorer är användbara verktyg.